Sabtu, Oktober 17, 2009

Tanggungjawab melebihi masa yg ada vs Kelalaian melebihi tanggungjawab yg ada



serupa x? Abi kata abg putih shepoo.. adik teduh sikit.. hehehe..


alhamdulillah ala kulli haal...

Hari ini ibu ratu hatiku, kakak dan adik2 sy dtg ke rumah. Alhamdulillah meriah rumah. Muhammad spt biasa, seronok sampai ke petang bermain dengan anak2 kakak sy, manakala tasneem.. suka serabut kepala kalau org ramai2.. hehe, tasneem pemalu! Xboleh berenggang dengan ummi.. mujur waktu masak utk tgh hari lena tidurnya...

Kalau ikutkan jadual hari ini penuh dgn jemputan.. minta maaf semua yg menjemput hadir. Ada urusan yg lebih penting untuk diselesaikan bersama keluarga tercinta. Minna san, gomen nasai.. `aasif ala kulli haal... alwaajibat aktsaaru minal auqat..sekinin wa jikan yori oooi... tanggungjawab yg ada melebihi masa yg ada...begitulah sbnrnya.. tp kita sering terlupa... dan sbnrnya kadang2, kelekaan yg melebihi tanggungjawab yg ada... sama2 muhasabah diri...

Sebelum emak, kakak dan adik2 sy sampai, sy dan abi menjemput kak yusnita untuk melakukan amalan sunnah ini untuk anak dara kami. (hehe, ummi malu... nak berterus terang, tp klik pada link di atas untuk info amalan tersebut, insha-Allah bermanfaat) Alhamdulillah selesai satu tanggungjawab yg asyik tertangguh. Mulanya sy dan abi bercadang untuk melakukannya di klinik, tp perlu appoinment dgn dr perempuan, yg bila mana kami ke klinik waktu pagi, selalunya hanya ada dr lelaki. Walaupun pendapat mengatakan amalan ini hanya amalan sunat..sebaiknya kita kejar. Alangkah baiknya bila berhadapan dgn peluang melakukan sesuatu yg sunat, kita letakkan dalam mind setting kita.. "Wah, peluang buat amalan sunnah ni" dan bukannya "ala, sunnah je, xyah buat pun xpe"

Rasulullah SAW bersabda: "Akan tiba suatu masa pada manusia, dimana orang yang bersabar di antara mereka dalam memegang agamanya, ibarat orang yang menggenggam bara api." (Hr. at-Tirmidzi)


Muhammad bangun dan mahu dibelai! Fullstop

2 ulasan:

Liya berkata...

salam Adie, Tasneem dah khatan ye? Nangis tak dia?

Unknown berkata...

salam liya.. alhamdulillah.. dah:) Nangis skjp.. takut org 1, sakit kena khatan 1.. hehe.. tp skjp je.. darah pun xbyk.. dapat upah kurma dgn kismis dia diam dah:)