Rabu, Februari 08, 2006

Re: Cantik,menarik, tertarik, "Cinta Anta-Anti" Memang da Bomb...

Sumber: Abe Zul <xxxx@yahoo.com> wrote:
 
Assalamualaikum.
 
Nak komen skit je...sebab dah terbaca. Boleh kot...Semasa saya mengajar kat UTM Skudai dulu...pernah saya mengajar Subject : Technical Project Writing.  Subject ni utk budak final year.  SO main assinment of courselah buat project proposal.  So adalah seorang budak ni yang saya perasan asyik monteng klass dan tak pernah datang jumpa utk discuss pasal topik Project dia.  Dah banyak kali pesan kat member2 dia suruh mai klass pun takde gak.  So bila dah tinggal 2 hari lagi nak deadline saya pun gilah carik mamat ni.  Baru jadi lecturerlah katakan..so semangat sebagai pendidik tu tengah berkobar-kobar! Punya baik lecturer siap gi carik student...  So kawan2 dia kata Encik pegi cari dia kat Pejabat MPP mesti dia ada kat situ.  Mamat tu rupanya kalau tak silap masa tu Setiausaha  PMI UTM (apalah punya SU PMI, tak antar assignment n tak datang klass...jadi fitnah kat Jemaah je..)  So bila jumpa dia saya terus suruh dia pi ofis saya.  Masa tu saya zaman jahiliah lagi...walaupun kira caring gak ngan student tapi cakap tu memang selalu lepas je...  So saya tanyalah dia "Apa masalah hang??"  " Saya memang ada masalah skit Encik.  Semester ni tak pat tumpu kat studies"  "Apasal?"  saya tanya... " Macam ni En..ada seorang Muslimat ni, saya takde apa-apa pun ngan dia.. tapi dia suka kat saya...  TApi baru-baru ni dia bertunang plak dengan orang lain...So tu yang saya masalah skit nak concentrate study sekarang ni?   "Abis tu apa sebenarnya masalah engkau!!!  Hang kata hang takde apa-apa kat dia so pedulik apa dia bertunagn dengan orang lain!! Saya pun dah meninggi suara dengan dia sebab terperanjat beruk dan dissappinted dengan Pimpinan Pelajar yg ada attitude cam ni terhadap study!
 
So saya bagi gak dia can 3 hari utk siap assignment and after 3 days he sent rubbish to me so Fail le... apa lagi.
 
Main point nya the above incident happened in 1992!  Dah lama pun sebenarnya benda cam ni berlaku...  Antara puncanya saya rasa adalah:
1.  Diorang ni tak sedar atau tak disedarkan that tanggungjawab utama kat IPT is to Study! Study! and Study!  Itu AMANAH!! Bila dah excell dan pandai bagi masa blehlah nak bantu buat kerja jemaah.   Diorang kena tau Kalau diorang fail ia jadi fitnah besar kat jemaah.
2.  Kalau dah tau diri tu average student ..yg pi sampai ponteng klass dgn alasan buat kerja jemaah tu kenapa??  Kat Kampus cam nak rak Ceramah...macam nak tegakkan Daulah Islamiah kat Kampus plak...tp bila grad suruh datang usrah pun LIAT.  So nampak sangatlah kefahaman diorang ni masih longgar sangat2 ataupun masa kat Kampus tu aktif dalam jemaah cuma nak impress seseorang???  (not all ya...)
3.   Lagi satu dah tau diri tu tak kuat semangat untuk bercinta dan ada risiko untuk dikecewakan sape suruh gatalll...bercinta.  Orang lain pun bercinta gak...tapi lepas break-off dapat 4 Flat trus.  Study maut lepas break-off sebab tak sanggup nak dapat grade teruk dan dikatakan oleh si Ex- ni ..."tengok break ngan aku sampai efeect study dia...punyalah power cinta aku kat mamat ni"...So taknak tunjuk ada effect dan pride punya pasal study macam nak rak dan bukan sebaliknya ...menangis peluk bantal sampai basah bantal!!  Especially yang lelakilah....For God sake janganlah lembik macam kangkong akibat putus cinta....Camnelah nak jadi Pejuang Islam kalau korang camni.
 
Saya baru habis baca sebuah buku mengenai Pergerakan Hamas semalam.  Banyak kali air mata saya mengalir masa baca buku tu.   Semua pimpinan dan begitu juga Pemuda Pemudi Briged (Military) Al-Qassam HAMAS mengimpikan utk mati Syahid.  Apabila berita kematian mengenai Pembantu Kanan Sheikh Ahmad Yasin disampaikan kepad ahli keluarganya...Anak-anak dia yang masih kecil menjerit  "Allahu Akhbar! Allahu Akhbar! Baba telah Syahid di jalan Allah seperti yang dikehendakinya".   Boleh ke kita bayangkan keadaan ini??? SEMUA pimpinan kanan Hamas sekarang yang masih hidup pernah dipenjarakan dan pernah diserang dengan PELURU BERPANDU  Israel sampai ade yang cedera parah. Dan hampir kesemua Pimpinannya sudah kehilangan samada Pembantu mereka atau anak-anak mereka semasa seragan Israel.   Dan Pemuda-Pemudi HAMAS  bersedia untuk dipanggil pada bila-bila masa untuk menyerang Israel dan sentiasa bersiap untuk MATI!!!
 
So pasal tulah Allah dah bagi kemengan pada HAMAS.  Kita...generasi muda tgh sibuk dgn "Kau ...memang debomb"  So rasanya elok jugak kalau yg minat sangat nak bercinta tu...apa dia panggil ..."Cinta Ukhwah?? dan minat sangat dgn lagu "Kau memang Debomb" Kita hantar je diorang ni pegi Palestin semoga diorang dapat peluang kene BoMB dan mudah-mudah dia dapat bertemu dengan Allah sebagai seorang Syahid.  Kerana hanya itu sahaja Cinta yang Sejati adik-adikku sekelian.
 
Wassalam
 
Abe Zul

--
NADIE SAKURA E-SHOP

"Allah matlamat kami, Rasul pimpinan kami, Al-Quran perundangan kami, jihad jalan kami, syahid cita-cita kami" adiemad
012-2900354
http://www.adiemad.com/ver2
1. Air Market
2. Jualan Busana Muslimah, Bahan-bahan ilmiah dll.
3. Ruangan Iklan Untuk Disewa
4. Artikel2 Menarik Dan Berita2 Terkini
5. Radio Online Dll

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I am totally agree with what ABE ZUL said. We have to study hard first (reminder for myself) to show to the kafirun that we, the muslimun can succeed. Then only our dakwah will be blessed like what pejuang2 HAMAS yg shahid tu..derang bukan org lekeh2 or calang2 manusia..they are educated people..educated in terms of duniawi and ukhrawi. They dont mix up the lawful and unlawful (halal & haram)stuffs.Org yg bercinta anta anti ni kebanyakannya dah buat fitnah atas nama islam..konon ats dasar ukhuwah. Common la, that is not what we called ukhuwah islamiyah..that is ukhuwah syaitoniyah (ade ke perkataan ni dlm arabic?huhu).One more thing, i think, we should understand Islam from the very beginning (fundamental)first, then only we can be successful in our dakwah.Kalu org yg berdakwah pon buat maksiat, macam mana org yg didakwah nak ikut?? Wallahualam
Just my 2 cents.