Khamis, Januari 28, 2010

Penangan Ditimpa Buah Kelapa

Alhamdulillah ala kulli haal...

Baru selesai menyelaras kursus untuk minggu ni. Rasa nak rest skjp... ;)

Smlm sempat bersembang dgn Puan Marsineh.. SUB Bahagian Teknologi Maklumat, kementerian. Beliau salah seorg penceramah untuk kursus kami. Ada sikit sy nak kongsikan... sbnrnya kalau dia dijemput untuk bg ceramah.. mmg sy menunggu2 juga butir bicaranya... sy rs ada 'sesuatu' yg dapat sy kutip setiap kali dia berceramah.. antara admire speaker jugalah ...

Orgnya sgt sibuk.. (huhu, walaupun terasa diri dah sibuk... dia lagi lah berganda2 kali sibuk..) Waktu bersembang smlm, dia sebut...

"You tau sy balik umah selalunya pukul brp...slps waktu maghrib biasanya sy baru betul2 di ofis.. (seoarang yg selalu kena outstation).. waktu itu lah sy jumpa anak2 buah , tgk kerja diorg.. kalau diorg xbuat, sy buat.. lepas tu, sy letak nama diorg atas kerja tu ... nnti next time dia rasa segan sikit bila xbuat satu2 kerja tu.."

"Biasanya sy balik rumah dekat pukul 10"

"Kalau balik rumah, pukul 8.. pukul 8 lah sy siram pokok bunga di rumah sy.. sy suka buat, sbb sy rs itu lah terapi untuk sy"

"Biasanya slps berita jam 12 malam habis baru sy tidur.. dan sy bangun sblm pukul 5... kurangkan tidur, sbb tidur tu lah yg memendekkan usia"

"Apa2 urusan kita, balik pada apa yg al-quran ajar"

"Jaga makan, jgn lupa byk makan madu, kismis, susu.. ajar anak2 u amalkan dr kecik.. mkn byk buah2an"

"U muda lagi... umur sy hampir 2 kali ganda U... jgn penin2 la muda2 ni.. yg penting enjoy buat keje.. rs seronok.. kekuatan dtg ngan smgt"

"Sy alhamdulillah Allah kurniakan suami yg faham.. insha-Allah sy rs sy dengan suami, mak ayah.. xada mslh.. kalau byk dosa, sy byk dosa dgn anak2 buahlah.. sbb 2/3 masa sy sy habiskan dengan diorg"

Sy yakin dia berkongsi cerita untuk menaikkan semangat sy, yg dia rasakan masih terlalu muda.. dan pewaris2 yg akan meneruskan perjuangannya...

Byk lagi.. bla2.... hampir 6.30 ptg smlm, baru sy pulang dr ofis.. dengan membawa aura puan marsineh.. hehe.. alhamdulillah.. tp sy xmahu lah 2/3 masa sy di habiskan dengan ofis.. sy nak 3/3 masa sy dihabiskan dengan keluar satu hari nnti.. itu priority..... semoga cita2 tercapai.. Cuma drpd perkongsian pengalaman td, sy rs dia seorg yg sgt bersemangat dlm kerja2 nya .. dan ikhlas... buat kerja sampai puas hati, bukan ala kadar...

*********
Ada nak cerita lagi ni.. tp sekadar cerita picisan sj.. lama sy tak singkap memori masa zaman remaja dulu. Sy pernah cerita sblm ni, yg sy suka bercamping sewaktu sekolah menengah.. hampir setiap tahun sy ikut camping kadet bomba.. sekolah agama waktu itu.. sy suka juga.. pakaiannya ala2 punjabi.. mcm jubah seluar.. warna hijau mcm uniform bomba dan pakai dengan tudung labuh hitam.. hiks kawaii.. bila belek2 balik gambar2 masa camping..


Ha.. sy nak cerita.. ada sekali, waktu sy bercamping di kawasan orang asli.. di kuala woh xsilap waktu tu.. sedang sy dalam perjalanan nak ke toilet seorang diri.. sy telah ditimpa buah kelapa.. Ya Allah.. berpusing rs kepala... bila sy teringat kembali.. dlm kebanyakan sejarah org yg ditimpa buah kelapa.. tidak ada yg hidup @ sekurang2 nya mrk akan hilang ingatan sbb berlaku pendarahan dalam kepala.. Alhamdulillah3x... masih dipanjangkan umur.. menangis juga sy waktu itu.. nasib sy baik sebab buah kelapa itu jatuh menimpa rimbunan daun2 pokok, yg mgkin menyebabkan kelajuannya kurang masa dia jatuh menimpa sy itu.. Dlm penin2.. sy bangun dan dengan macho nya terhuyung hayang pergi ke tujuan sy waktu itu.. alhamdulillah sy masih 'ok' dan dapat meneruskan camping seperti biasa waktu itu.. tp sakitnya Allah yg tahu... Alhamdulillah sy selamat...

Kalau x.. mungkin sy tidak ada hari ini, untuk menulis dan bercerita ttg pengalaman sy....:)

2 ulasan:

z.u.r.a^z.u.b.i.r berkata...

macam mana la ek balik keje pukul 10..? erm..cite pasal buah kelapa tu kan..masa zura darjah 6 masa tu dah abis exam UPSR so main bola ngan bebudak lelaki..tiang gol (masa tu golkeeper) jatuh atas betis...nasib baik tak patah..or tak kene kepala..

fasihah berkata...

Salam Adi,
Saya pun pernah dihempap buah kelapa, tepat atas kepala saya. nasib baik kelapa tua, itupun sakit sgt. Alhamdulillah tak apa2. kalau kelapa muda xtau la.