Sabtu, Oktober 16, 2010

berkorban, mengorban, terkorban...

alhamdulillah ala kulli haal...
anak2 dan abi beransur sihat selepas beberapa hari demam... muhammad dan tasneem dua2 nya dalam mood yang tidak begitu baik sepanjang minggu ini.. asyik nak memerap dan beronar.. terutamanya tasneem yang manja itu:) .. alhamdulillah, afif yang paling sihat.. paling kuat senyum minggu ini.. mungkin dia kesian tengok ummi berhadapan dengan kerenah yang 2 org lagi.. teruji juga kadang2 bila dua2 sedang beronar... tapi selalunya gelagat anak2, buat ummi tersenyum balik. muhammad lepas di marah, suka sebut.. "ummi, suka lah kat amat" sambil buat muka senyumnya, suruh ummi senyum balik kat dia .. yang tasneem, suka jual mahal dan kuat merajuk.. lepas kena marah, xlama lepas tu, jeling2 ummi.. ummi pun jeling2 balik dia.. dia akan buat ummi tersenyum balik.. afif, xkira masa bila.. asalkan ummi tgk, mesti dia tersenyum.. kalau tengah mula nak nangis pun kadang2... ya ampun, wajah baby mmg sgt menenangkan.. lagi2 kalau kuat senyum mcm afif.. tension2 menghadap kakak dan abg, tengok afif.. hilang separuh ketensionan.. menjadi suri rumah, xsemudah kerja ummi di ofis. ya allah berilah kesabaran, ketenangan, kesungguhan, keikhlasan.. dan keistiqamahan..

isnin lepas ummi ke ofis beersama semua. abi ambil cuti mmg khas untuk ummi dan anak2.. arigatou abi. dah lama ummi nak ke ofis.. rindu juga dengan rakan2 ofis.. kerja2 ofis pun rindu juga.. owh.. tp sekarang kepala ummi penuh dengan perihal anak2.. kpl ummi sgt penuh untuk di sibukkan pula dengan hal opis.. maaflah.. xlarat nak pikir kdg2, mana yg sempat insha-allah ummi tgkkan. lagi pun cuti yang ummi pilih ini, adalah hak kan..cuti pun, cuti tanpa gaji.. bukan cuti bergaji penuh. sblm cuti, sebaik mungkin ummi dah cuba tinggalkan nota2 serahan tugas... yg kebanyakannya ummi karang sendiri.. yg ummi juga dulunya byk try and error.. mm, bukan menyalahkan org terdahulu.. tp itulah hakikatnya bila dapat sesuatu kerja.. kalau tidak ada rujukan langsung, bg ummi tanggungjawab kita lah untuk explore dan cuba.. bukan mulut sj yg bising, tidak ada itu dan ini.. tapi sikit pun xusaha untuk menghasilkan suatu yg lebih baik, drpd hnya bising di mulut... sbnrnya kdg, benda mudah, tp kita kurg usaha utk cuba dulu sblm kata xtahu..

ummi ni pun, jenis bising juga mulut.. kawan2 ofis pun mgkin dah masak ngan perangai umi, lagi2 yg rapat kan.. unit umi, unit kecil dan kerja mmg agak kritikal.. dan cuma ada 2 org. bila sorg dah cuti, mmg mungkin kelam kabutlah sikit urusannya..tp mcm biasa dalam kerajaan, bila ada yg cuti bersalin @ cuti tanpa gaji, ada yg menanngung / mengganti kerja .. tp berat sbnrnya tugas menanggung kerja ni.. kita di beri byrn tambahan gaji, 1/4 pegawai yang ditanggung.. dalam masa yg sama, kerja hakiki kita kena lakukan di samping kerja yg ditanggung.. kalau dipikir2 mmg berat tggungjwab nya.. gaji dibayar, kalau xbuat betul2.. dah jatuh dosa... tp ms yg ada, 8 - 5 ptg untuk selesaikan semua perkara..

duk umah ni, rs bahagia ngan anak2.. walaupun lagi sekali ditekankan, penatnya lg penat dr keje ummi di opis, stressnya kadang2 lg stress dr keje opis.. tp stress ngan anak2 xberpanjangan insha-allah.. sbb bila di insafi balik.. anak2 masih kecik.. salah silap yg dia buat tu, mmg hasil dr perasaan ingin tahu.. dan dia xtahu yang itu adalah silap..:) sayang kat diorg..
ibu2 mengandung yg comel kecuali yg tudung biru, adik praktikal:)
gambar atas tu gambar ms gi opis hr tu.. huhu, tu yg org marah tu kut... ngan org pempuan ni.. aik ngandung je ya... kat opis ummi.. semua staff perempuan yg dah kwin.. semuanya ngandung.. dlm gambar dua org tu pun ngandung.. hehe.. silih berganti lah cuti nya;) kan... tp itu lah kebajikan org pempuan yg perlu dijaga.. mengandung dan beranak bukan kerja yg mudah.. kalau x, org tetua xsuruh pantang sampai 40 hr.. ada tu sampai 100 hr.. kalau 100 hr tu, boleh xbuat kerja apa2 melainkan melayan baby.. alangkah syoknya.. mmg rs sihat badan.. . tp ramai wanita moden hr ni, bertungkus lumus juga keluar rumah utk sama2 bantu tambah pendapatan keluarga..  nak pikir byk benda dlm satu ms mmg bukan kerja mudah.. kalau dah keluar bekerja, xsemua org mmpu tunai kan tggungjwb sebagai ibu dengan baik.. walau pun di luar sana, ramai juga yg berjaya.. tp bukan senang! seribu pengorbanan! mampu ke ummi ye? bjaya diopis blm tentu bjaya di rumah...

kesimpulannya, bekerja bagus... xbekerja pun jauh lebih bagus.. buat penilaian atas kemampuan diri sendiri terutamanya ber base kan, kemampuan  tumpuan kita kepada keluarga dan anak2.. kalau bekerja, dlm ms yg sama, mmpu tumpukan kepada pendidikan dunia akhirat anak2.. xapa, teruskan.. diluar sana pun, ramai yg memerlukan khidmat  kita.. tp kalau rs susah nak bg tumpuan kpd byk perkara.. dan xada tuntutan2 lain yg lebih besar, mgkin boleh fokus pd anak2.. mgkin suami kena kerja keras sikit lah untuk melangsaikan tuntutan2 keluarga yg wajib.. dan dlm dunia sekarang yg tuntutan duniawinya terlampau byk, isteri kalau mmpu, mmg kena sama2 menolong menjana pendapatan keluarga..

istikharahlah! kalau sanggup mengorbankan title "wanita bekerjaya", melepaskan gaji 3000, keje2 opis yg xsesusah keje mendidik anak2 dirumah, sanggup hidup lebih sederhana, sanggup tolong pikir cara untuk jana pendapatan dr rumah disamping kesibukan mengasuh anak2 di rumah.. itu satu pengorbanan yang sangat BESAR kan>? ya Allah bantulah hambamu ini..

2 ulasan:

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

salam dila,
dah mula bekerja ye...selamat ye.

Ummu Muhammad Tasneem berkata...

salam, blm lg fiza. 24.12 nnt br mula. g melawat je:)