Selasa, November 18, 2014

Cabaran mencari biah yang solehah buat anak2

Alhamdulillah ala kulli haal,

Dua hari lepas kami menghadiri majlis penyampaian hadiah di sekolah muhammad. Alhamdulillah. Pengalaman baru kali ni. Sebelum ni, cuma menghadiri majlis konvokesyen anak2 di Pasti. Cepat je kan masa berlalu. Mengimbau balik kenangan masa kita di bangku sekolah dulu; banyak kenangan terutama bila ada hari-hari istimewa ni. Sekarang muhammad tengah membina kenangan2 untuk masa depannya.. Umi dan abi dah makin tua.. hehehe..

Muhammad dapat no 3 sem ni. merosot sikit dr sem lepas, no 2. Teringin umi nak tengok dia boleh bersaing dengan kawan2nya yang  cina terutama dalam subject bahasa cina. Memang tough. Sehingga hari ni, umi dah mula rasa kesukaran nak bantu dia buat kerja sekolah dalam subject bahasa cina. Masa awal hari tu, tak ada lagi "membina ayat". Jadi kalau tolong muhammad buat kerja sekolah, boleh refer kamus online sebab ada basic bahasa jepun, yg gunakan character yg sama dengan character jepun. Sekarang dah tak berapa boleh dah. Dah mula bina ayat dan grammar nya teramatlah lain daripada bahasa melayu, inggeris, arab, jepun :).. Rasa ummi lah.. Bila tiba time beri makna tunggang langgang jadinya sebab lain langsung;)

Muhammad dapat 3 hadiah masa majlis. Murid tak ramai; jadi hampir semua dapat hadiah ;).. keseluruhan, muhammad dapat no 2.. sebab combine keputusan periksa sem 1 dan 2. Sem 1 muhammad dapat no 2. Kemudian dapat hadiah bercerita dan juga persembahan nyanyian malam tu.. huhu.

Umi dah terasa 1 cabaran baru menyekolahkan anak di sini. Kalau boleh, umi memang berusaha tak menjuruskan anak untuk minat dengan program "bintang kecil" ke, "superstarz" dan mcm2 lagi rancangan realiti tv hari ni. Kalau di tv keluar, cepat2 suruh tukar ke chanel lain.  Bimbang :( . Dah potong astro ni, rasa aman sikit... nampaknya diorg masih boleh "hidup" tanpa astro.. tapi masih lagi juga menonton kartun2 di youtube. insha-ALlah yang ni dalam kawalan umi, cuma nak cuba kurangkan "dos"nya. bimbang anak2 besar cenderung dengan benda2 begini. Memang nak bina keyakinan diri dia, tapi biar lah dengan cara lain. Bercerita ke.. syarahan ke, main sukan ke... masuklah.. aktiflah apa nak aktif pun... tapi janganlah yang satu ini.. umi tak mau dia cenderung ke situ. Mungkin rasa sebab masih kecil.. maka nmpk comel dan "tak apa". Tapi anak2, rasanya mcm xsedap hati @ tak sesuai dengan jiwa ummi bila terlibat dengan aktiviti2 macam tu. Sebab macam mana kita acu dia, begitu lah jadi nya bila besar nanti... memang bakat dari kecil tu kadang dah nampak. minat tu, kalau diasuh maka akan menjadi2. apa lagi kalau ibu bapa bersungguh membentuknya ke arah itu...

Malam tu, muhammad buat persembahan berkumpulan. Rasa tak sedap hati juga umi.. tapi ada point umi nak bagitahu dia... Muhammad kecik2 macam ni boleh la. menari dan menyanyi bercampur laki pempuan.. Masa kat PASTI dulu, ustazah tak bagi kan pegang tangan lelaki pempuan.. tak boleh tu .. muhammad nampak akur dan ingat .. tapi dia macam sedih bila abi cakap, tahun depan kita tukar sekolah lah muhammad... sampai hari ni, dia masih tanya, umi.. ummi kenapa muhammad kena tukar sekolah, muhammad suka sekolah ni... sian gak dia.. umi tahu, dia dah mula rasa sayang dengan sekolah, guru2, dan kawan2nya... tapi satu cabaran bagi ummi abi, nak "align"balik dia di rumah... dapat bagitahu.. org cina takpe.. tapi kita org Islam.. kat PASTI dulu ustazah ada ajarkan..

Kemudian ummi bagitahu juga, waktu maghrib, kita kena berenti solat... org cina takpe.. dia tak kena solat... majlis mula jam 6 ptg - 9.30 mlm. Jadi waktu maghrib tu memang tengah climax juga persembahannya. Jam 7 kami balik sekejap untuk solat, kemudian datang semula.

Mungkin environment di sekolah kebangsaan biasa pun sama ;). ada acara2 begini.. tarian, menyanyi..cungkil bakat anak2 seolah2 nak besarkan dia jadi retis... rasanya lagi payah umi nak terangkan ke muhammad.. situasi sekarang ni mungkin pada ummi ok juga.. umi boleh gunakan point "org cina takpa... kita org islam ada peraturan macam ni".. tapi kalau di sekolah kebangsaan biasa cikgu ajak muhammad masuk tarian bercampur lelaki perempuan, agaknya apa yg ummi nak terangkan ke muhammad pada awal usia dia mcm ni.... lebih konfius dia mungkin kan?

Alhamdulillah muhammad nampaknya boleh faham... walaupun mungkin setakat kefahaman dia sebagai seorg yg masih "budak" ;) pelan2 insha-Allah.. Cabaran untamanya pada ummi dan abi :D.. mcm mana nak minta excuse daripada cikgu.. untuk halakan muhammad ke program2 cungkil bakat yang lebih sesuai dengan muhammad sebagai seorg muslim. Ada beran? Mungkin jd satu dakwah juga dari umi abi untuk guru2 dan kawan2nya.. huhu .. tuntutan tu.. dakwah tu satu tuntutan.. insha-ALlah... qudwah hasanah yang paling penting.. kemudian bil lisan... berat sebenarnya tanggungjawab tu.. rs sekolah, guru2 boleh terima.. cuma kita yg berat mulut dan tak berani.... :(

Cabaran2 lain, belum terasa sangat lagi.. Guru2 baik.. banyak bantuan diberi. Kalau tak siap dan tak faham kerja rumah, biasa cikgu akan tunggu selepas kelas untuk bantu. Insha-Allah setakat ni, ummi rasa muhamamd boleh bawa. Ummi pun tak target tinggi.. Dia boleh faham apa cikgu ajar, siap kerja sekolah.. dapat cakap cina sikit2 ... alhamdulillah. ummi tak nak dia stress2.. tapi, kerja sekolah, mlm memang ummi cek supaya siap.. kalau tak faham, ummi suruh bawak semula ke sekolah tanya cikgu, setakat ni ok, alhamdulillah.....

Di sekolah tak ada kantin.. jd dari segi bimbang tentang makanan yg dimakan tu hampir tiada.. pagi bawa bekal.. kalau sempat masak.. kalau xsempat, beli sebelum masuk sekolah .. selalu kalau ada apa2 majlis.. ummi pesan juga.. so far, guru2 pun faham.. muhammad ummi pesan, kalau kawan2 bagi apa2 biskut ke jajan ke, bawa balik dulu ke rumah.. nnti ummi cekkan dulu. Anak2 melayu ramai juga di situ.. jd environment nya cikgu2 mungkin dah faham.

Ustazah pun ada di sekolah, dan sorg lagi guru melayu.. Subject agama pun ada di ajar 2 minggu sekali.. rasanya sama seperti sekolah kebangsaan :). Kelas tambahan tasmik pun ada...

Semoga Allah sentiasabantu .. amin

video
Persembahan muhammad dan kawan2nya.. memang comel.. tp ummi abi bimbang dia cenderung ke sini pulak bila besar.. xmau la :(



sekolah tak ramai student;) cukup sepentas semua murid


Seronok muhammad


budak 2 org tercengang tengok abg buat persembahan. Anim pun bila tanya2, Anim nak sekolah sini?? Dia mcm tersengih2 mcm ragu2 nak jawap. Environment anim sekarang environment PASTI.

Tarian kipas
Sempoi je pentas, tapi meriah!

Tiada ulasan: