Jumaat, Ogos 28, 2009

Cerita2 kelakar di sebalik ramadhan..

Alhamdulillah ala kulli haal..

Teringat masa zaman sekolah dulu. Mmg seronok bila kenangkan nak sampainya bulan ramadhan.. Sejak saya tingkatan 1 sy sudah tinggal berjauhan drpd keluarga. Tingkatan 1 - 3 sy bersekolah di sekolah asrama di klang. Tingkatan 4 -5 saya masuk ke MRSM pula. Alhamdulillah masa di sana sudah di train untuk turun solat jemaah dan khususnya masa bulan ramadhan pula penuh dengan solat tarawikh, tadarus dan sebagainya... Mmg best, dan spt yg penah sy ungkapkan sebelum2 ini juga; andai bisa saya ulangi satu zaman.. zaman itu lah yg sy ingin ulangi... Penuh tarbiyah.. penuh aktiviti.. penuh kenangan. Penat yg penat.. tp menyeronokkan.

Ada satu kenangan yg xmungkin sy lupakan .. dan sampai hr ni kalau sy kenang2kan mmg sy tergelak.. Sy cerita dengan abi, abi pun tergelak sakan... Waktu itu kami satu bilik sedang menunggu di dewan mkn untuk berbuka puasa... satu bilik satu meja @ 2 meja. Waktu itu, sy masih ingat bilik sy semua sekali 13 org dan sy seorg yg Tingkatan 1.. Tgh2 menunggu, tiba2 sy terasa panas sj di kaki.. apa ye.. sy musykil... hehe .. apalah dosa sy hr tu sampai kucing terkucil di kaki sy. Ya Allah... senyap2 sy pergi meninggalkan kawan2.. pergi basuh kaki. Nak cerita waktu tu malu.. Hehe sy diamkan sj .. Sampai hr ini masih terasa panas kaki ku dikencingkan kucing... Sampai hr ni bila sy terkenang peristiwa tu, sy mesti teringat.. apa dosa sy hr tu sampai kucing yg tidak berdosa tu buat mcm tu... knapa ya?

********
Entah kenapa hari ni mati2an sy ingatkan hari Khamis.. Pagi td siap menggosok baju batik.. dan terus pakai ke ofis. Dlm kereta barulah yg sy sedar Khamis sebenarnya smlm dan hari ni hr Jumaat. Itu pun sbb sy pelik kenapa DJ IKIM yg bertugas hari ni Nik Hasnah Ismail dan Mazlina.. bukan DJ favourite Z & Z... Patut la.. sampai ofis sy bising kat kawan2.. kawan2 sahut .. sengaja mengusik sy, mgkin sbb smlm dan kelmarin **s halfday.. Jadi halfday + halfday jd 1 hari.. kurg satu hari bekerja.. tu yg ingat baru Khamis. Huhu.. cepat sj sy menangkap lawak tu untuk diterjemahkan.. ;P Harap2 hari ini tidak menyambung dosa hari Rabu dan hari Khamis...

Emel drpd Hamanaka San. Sy pernah bercerita sikit dulu di sini ttg dia. Seorang coach badminton Jepun yg dah lama memluk Islam. Istimewanya dia juga fasih berbahasa melayu (Klik pd gambar untuk baca tulisan bhs melayunya). Satu kenangan manis, waktu kami buat perkumpulan pelajar2 muslim malaysia di tempatnya.. dia yg jemput kami di perhentian keretapi. Kami sembang2 ingatkan dia pakcik teksi yg nak ajak kami naik teksi dia. Rupanya telahan kami salah. Lebih malang lagi, Hamanaka san pandai berbahasa melayu. Hehe, malu2...

Sy suka tgk balik email2 lama yg penuh kenangan. Sbb itu sy suka biarkan mailbox sy penuh sehingga beribu2. Bila sy nak tengok balik email2 lama sy akan search. Wa.. mengimbau kenangan lama.. terutama yg ada sentimental value.. (hehe, dlm hati.. mentel betul adi ni) .. mm.. itu cara sy. Sy xpandai simpan kenangan dengan beli brg2 kenangan. Ada setengah org, kalau dia nak ingat sesuatu peristiwa, dia akan buat koleksi barang2 yg dibeli di tempat itu. Maaf, sy kurg sikit di situ @ sy tidak pandai menyimpan brg2 spt itu. Ada, bukan xada.. tp kurang.. Email slh satu cara sy menyimpan kenangan... kadang2 sy akan search email2 lama mengikut tarikh.. kadang2 sy search email mengikut attachment.. huhu, memang tabiat membiarkan inbox sy penuh, adalah satu manfaat bg sy.. mujur gmail dan yahoo skrg sudah providekan mailbox yg memungkinkan sy menyimpan email sebanyak2nya..

Baru2 ini, sy cuba cari semula gambar2 kahwin yg sebahagian besarnya telah musnah disebabkan motherboard komputer yg meletup.. Rupanya mmg ada beberapa keping yg masih ada dalam email yg sy hantar kepada kawan2.. Amat berharga! Cukuplah untuk kenangan sy dan abi.. dan untuk pewaris2 kami nnti..... so sweet:)



Tiada ulasan: