Khamis, November 05, 2009

Eksklusif diri vs eksklusif hati..

Alhamdulillah ala kulli haal.

2 hr ini sy diarahkan oleh jabatan untuk menjaga gerai pameran sempena hari inovasi kem**teri*n. Sebetulnya sy hanya ditugaskan untuk menjaga sistem pendaftaran kursus jabatan dalam pameran tersebut. Tp biasalah, dah namanya pameran, dan kita dtg bersama2 satu jabatan.. maka kerja2 lain turut sama2 dibuat. Cuma kita je yg kadang2 terasa mcm masa kita byk drpd tanggungjawab.. dan melupakan tanggungjawab yg ada... sedarlah diri kita ni byk sgt hutang kalau cerita bab kerja dan tanggungjawab. Kadang2 kerja kita pun selalu org lain buat... Muhasabah untuk diri sy sendiri sbb hati yg berkata dan bernasihat ini, lebih dekat nasihatnya dengan dirinya sendiri..dan dia lebih bertanggungjawab atas apa yg dinasihatkannya..


 Op2.. ummi, gigi tu gigi.. senyum tutup la gigi tu sikit

Dan kdg2 kita lupa.. kita selalu berada dalam zon eksklusif..@ merasa diri ini eksklusif... merasa diri mulia, merasa diri besar... merasa itu bukan kerja kita .. merasa berkira ... kdg2 kita lupa, sebesar mana pun kita, kita ini hina jika tidak ada TAQWA.. Sbnrnya kadang2 sy bengang jugak tgk B*S2 yg mcm "hebat" ni... bicaranya pun "hebat" sj..xmainlah buat kerja2 bwhn. "itu bukan kerja I, youu".. ii.. geli.. :D tp bila balik rumah, sy muhasabah balik.. drpd sy berdetik dlm hati bengang dengan puak2 ni, baiklah sy hisab diri sendiri dulu.. sy ni ada xsikap2 mcm tu walaupun sekelumit.. cek balik, jawap sendiri... tepuk dada, tanya iman:).. kdg2 kita xsedar kita sendiri punyai miliki sikap itu, dan dalam masa yg sama..kita mengata puak2 tu.. Yg baca ni, tolong ingatkan sy sama ye;)

Bercerita tentang dakwah juga, sy rs hampir sama.. Kita yg merasa diri sbg pendakwah (walaupun sbnrnya dakwah tu kewajipan bg setiap org yg mengaku beriman) selalu sgt berada di zon eksklusif... kita merasa kita lah alim, kita lah baik, kita lah sopan.. dlm masa yg sama hati kita mengutuk mereka yg masih belum menerima hidayah. Alangkah ruginya kita jika berada dlm keadaan itu.. terutamanya jika dlm ms yg sama kita tidak berusaha untuk mempergiat dakwah ikhlas untuk mereka... Kita dibesarkan dalam rumah lain2.. lain ibu bapa, lain cara pendidikan.. kdg2 ada sbb kenapa sstgh org sukar menerima islah yg kita bw.. tp jika kita terus mengeksklusifkan diri kita dan mengasingkan diri kita dr mereka.. mcm mana dakwah boleh berterusan dan sampai kepada maksudnya...

Mengeklusifkan diri itu satu tindakan yg salah, tp yg sebenarnya yg perlu dieksklusifkan adalah hati... hati yg perlu dijaga baik2.. walaupun berkawan dgn mcm2 jenis org.. mcm2 jenis ragam dan kerenah, hati perlu dijaga supaya sentiasa dekat dengan Allah... Hati yg dekat dengan Allah shj, yg akan dipandu tindakannya dlm melalui usaha dakwah... bukan senang... Bercampur gaul dgn pelbagai ragam dan pengaruh manusia.. Kita yg mempengaruhi suasana @ suasana yg akan mempengaruhi kita...mgkin diri sendiri juga akan hanyut... cth mudah kdg2 kita rasa ianya satu keringanan dan juga kadang2 rs ianya satu strategi.. tp sbnrnya kita tersilap, ianya bukan satu keringanan... tp kita yg meringan2kan keadaan.... akhirnya kita lalai.. lalai.. dan terus lalai.. na'uzubillah! Teruslah berdamping dgn tempat2, situasi2, org2 yg memungkin kita sentiasa berada dalam lingkungan hidayah Allah walaupun merentas hutan belantara dakwah ini. Selalu muhasabah supaya xtersesat, xtersadung kaki, xtergelincir.. 

Alhamdulillah..alhamdulillah, satu pengalaman baru menjaga gerai pameran jabatan walaupun satu masa dulu; masa zaman muda sy gemar terlibat menjaga gerai persatuan usahawan muda di sekolah, dan juga suka membuka gerai jualan di program2 sms sy pernah bergelar peniaga sepenuh masa... kenangan lama; tp bila sy selak2 balik diari lama, rupanya sy ini suka dengan kegiatan2 seperti itu... mm, moga satu masa nnti akan kembali dgn strategi dan semangat yg lebih utuh..aamiin.....byk sbnrnya kelebihan.. 10 or more in 1:).. Dakwah, ukhuwah, masa untuk keluarga, ms untuk masyarakat.. bla2.. cuma kita yg kurg sedar.

******************


Eksplorasi rumah.... jaga2 ummi, apa yg ada atas lantai ni,
tasneem kutip masuk mulut ni.. sapu2 lah umah selalu.


Lama jugak sy tak bercerita perkembangan anak2. Alhamdulillah, Muhammad sudah pandai bercerita dengan penuh expression... siap dengan muncung2nya "kan ummi, kan kan", asyik membebel je kerjanya kalau xtidur. Isk3x, ikut siapa ni.. abi? Abi ke? xmungkin, sbb abi xdelah byk ckp sgt.. hahaha.. ikut ummi dia lah tu, kuat membebel.. Ada satu hari waktu di meja makan.."Ummi2, nak tusi.. nak tusi.." penat kami pikir, apa ke menatang tusi itu.. sambil tangan nya menunjuk ke kotak tisu.. Ummi ngan abi gelak sakit perut.. rupanya terbalik la.. tisu, bukan tusi...

Tasneem? Oo.. tasneem anak dara yg gemar bangun qiyamullail.. 2 hr ini, seawal jam 4 lebih sikit di a sudah bgn dan xmahu tidur lagi... dah bgn anak dara, ummi pun terpaksa lah bangun sbb dia dah pandai merayau:). tasneem dah jauh merangkak. dah meniti2 dinding.. dan smlm, alhamdulillah mujur tersedar awal, dia dah memanjat 2 anak tangga rumah waktu sy duduk di dapur. Mm nampaknya kenalah pasang pagar semula lah kat tangga tu.. xmahu perkara sama berulang; muhammad pernah jatuh di bucu tangga sehingga koyak bhgn tepi mulutnya. na'uzubillah.

Hampir2 berjahit juga.. waktu itu kami berdua sedang bersiap utk ke ofis.. muhammad main di tepi tangga, tidak memanjat. tp malang xberbau dia jatuh di bucu tangga.. terkena bucu yg tajam itu.. sehingga menyembur2 darah.. Ya Allah risau bukan kepalang. Ambil minyak gamat dan sapu, darah berhenti..bw ke klinik.. dr nak jahit sbb ternganga lukanya.. tp sy xsampai hati melihat muhammad dipasung untuk proses jahitan. sy mohon pd dr supaya xdijahit sbb darah dah berhenti. Dr setuju, cuma nasihat supaya kalau ada apa2 infection dtg semula.. Mcm tu lah jg anak kecik. Kelalaian ibu bapa bawa padah. Budak2 tu, xtahu apa.. sampai hr ni sy ada rs menyesal biar muhammad main dkt situ sampai muhammad dpt parut kekal di bibir tepi mulutnya:(.. Doa xjadi untuk kali yg keseterusnya @ anak2 yg seterusnya.. Tasneem pun boleh tahan, walaupun namanya anak dara... tp kalau dah fitrahnya budak2.. dia lupa yg dia tu anak dara..:D Ummi dgn abinya lah yg kene berkejar2 dan berjaga2.. marah2 tasneem ngan muhammad buat masa ni pun, belum lah lagi nampak gunanya..(kena marah juga, satu hari nnti mudah2an dua2 urang tu faham)...

Semoga anak2 ummi dan abi menjadi anak2 soleh soleha, musleh muslehah... aamiin

Tiada ulasan: