Khamis, Ogos 12, 2010

mencari keberkatan di dalam ramadhan

alhamdulillah ala kulli haal...

hr ini sudah 2 ramadhan.. setakat dua hari ini, alhamdulillah, dapat menikmati suasana ramadhan walaupun tidak dapat berpuasa. insha-allah ummi cuba untuk mengambil aura2 positif, dari mana2 ia dapat diperolehi... aamiin. mohon juga, pada shbt2 yg berpuasa.. yg doanya pasti Allah angkat, agar dapat mendoakan ummi juga di dalam doa2 kalian. kita tidak tahu doa siapa yg paling maqbul.. tp Allah sudah janjikan, doa org yg berpuasa itu mustajab, doa ketika hampir berbuka puasa itu sgt mustajab.. maka sama2lah kita ambil peluang ini; di samping mendoakan diri sendiri.. kita juga doakan org2 yg berada di sekeliling kita. mudah2an .. kebaikan doa yg kit panjatkan itu juga, memberi kebaikan pada diri kita sendiri.

waktu menulis ni, afif baru sj lepas menyusu.. sudah kenyang, makanya sudah lena.. ummi skjp td juga sudah lena, rehat meluruskan pinggang dan kaki:).. mmg best dapat tidur tgh hari.. malah digalakkan kita qailullah (tidur sbntr) sblm zuhur, mudah2an dapat kekuatan untuk berjaga sebentar waktu mlm untuk tahajjud berdoa dan sebagainya.. spjg berpantang ni, baru ummi dapat benar2 menikmati tidur siang.. kalau diofis, jrg2 sekali.. tersengguk di depan pc selalu juga tgh hari...mmg agak susah nak lena di siang hari. tp mungkin spjg berpantang ni, mlm ummi kerap berjaga.. boleh katakan sejam sekali utk menyusu tasneem dan afif.. maka siang hari untuk dpt kekuatan berjaga mlm hari.. ummi layan tidur sekitar sejam dua waktu tgh hari.. alhamdulillah, sgt sedap tidur.. afif pun lepas dapat menyusu dia akan lena.. jd ummi pun boleh lega lena:) tq afif..

2 mlm ramadhan ini, syukur, Allah beri kekuatan.. abi dapat ke terawikh spt biasa. anak2, abi xde dirumah.. elok pulak ragamnya.. tasneem boleh tidur tanpa di dukung dulu.. jd ummi xde mslh sgt kalau begitu. tinggal lagi muhammad, walaupun sudah pandai tidur sendiri.. sblm tidurnya.. mulutnya asik bercakap.. asik menyuruh ummi melayannya.. sampai lah dia tertidur. ummi yg waktu itu juga sudah mamai2.. sekitar jam 9 - 10, kadang2 terpaksa marah.. "muhammad jgn la bising, adik dah tido tu, nnti abis semua bangun" yg lucunya.. tgh ummi marah2 tu, dia kdg2 sebut, "ummi, senyum ummi.. senyum la ummi" uh.. nak pujuk ummi supaya dengar apa dia nak ckp, dan jgn marah dia..;)

shbt2, jgn tinggalkan peluang bertadarus, tadabur dan baiki bacaan alquran ye, sepanjang bulan ramadhan ini.. alhamdulillah, ummi rs ini aktiviti favarout ummi sepanjang bulan ramadhan sejak dr kecik dulu.. tp serius, terus terang.. kekuatannya xsemacam dulu.. ms zaman kecik2, zaman remaja, dan zaman anak dara dulu.. belum punya byk komitmen. ummi suka masa zaman sekolah menengah, dan zaman anak dara dulu.. disamping tadarus dengan kawan2 di surau, ummi juga muchu memmbaca quran.. dan dapat khatam sendiri tiap kali ramadhan.. setiap hari ummi akan cuba khatamkan 1 juzu' paling kurg.. mmg, itu lah antara kenangan manis spjg ramadhan satu ms dulu. bila lah agaknya dapat mengulangi dan diberi kekuatan dan keazaman utk berbuat yg sama mcm dulu. brp tahun kebelakangan ni, nampaknya ummi gagal khatam, walaupun tidak meninggalkan tadarus diofis..:(.. ingat masa senggang sblm masa sibuk.. ingat masa semangat sblm ms tidak smgt..." masa lemah, pelihara yg wajib, masa diberi kekuatan.. tambahlah amalan yg sunat, disamping yg wajib".. allahumma innaka afuwwun kareem tuhibbul 'afwa fa'fu anna"

Tiada ulasan: