Selasa, Julai 18, 2006

Salah Faham Mengenai Bulan Rejab

-------------------------------------------------------------------
Bulan Rejab : apakah fadilatnya melebihi dari bulan-bulan yg lain?
-------------------------------------------------------------------
Bulan Rejab merupakan salah satu bulan dari 12 bulan-bulan Islam.
Bulan Rejab mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang
Islam di mana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari
tangan tentera Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat
bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra' dan mi'raj Nabi
Muhammad saw. Tidak kurang juga ramai yang melihat bulan Rejab ini
sebagai satu bulan spiritual di mana mereka mempertingkatkan ibadat
sunat khususnya ibadat puasa.
Tarikan dan seruan yg ditiup kedalam jiwa umat Islam Nusantara
terutamanya untuk melakukan ibadat kebanyakkannya dipengaruhi oleh
penyebaran beberapa hadis-hadis yg mengandungi Fadilat-Fadilat
beribadat di dalam bulan ini. Jelas terlihat dari segi jualan buku-
buku kecil yg mengandungi fadilat-fadilat bulan Islam begitu laris
dipasaran menjelang bulan Rejab.
Begitu juga di zaman era Internet ini (ICT), e-mail dan maling list
yg diforwardkan mengandungi 'cut & paste' dari fadilat-fadilat Rejab
yg terkandung di dalamnya. Rata-rata tarikan fad'il (fadilat-fadilat)
inilah merupakan faktor penarik kepada kebiasaan orang awam untuk
melakukan ibadat sunat. Injeksi faktor ini dapat kita lihat dengan
jelas penerapannya di dalam budaya Melayu-Islam seperti rangkap-
rangkap sya'ir di bawah ini:[1]
Rejab bulan menabur benih
Sya'ban bulan menyiram tanaman
Ramadan bulan menuai
Rejab menyuci badannya
Sya'ban menyucikan hati
Ramadan menyucikan rohnya
Rejab bulan marghfirah
Sya'ban bulan syafaat
Ramadan bulan menggandakan kebajikan
Rejab bulan taubat
Sya'ban bulan muhibbah
Ramadan dilimpahi pahala amalan seperti hujan mencurah
banyaknya
Rejab digandakan 70 pahala
Sya'ban diganda 700 pahala
Ramadan diganda 1000 pahala
Mungkin timbul beberapa persoalan yg tersimpan di dalam lubuk hati
kita: -mengapa bulan Rejab sahaja yg dipilih mempunyai kelebihannya?
Pernah atau tidak kita terfikir yg mungkin berita-berita ini ditokok
tambah (exaggerate) oleh manusia biasa yg bercakap atas nama Nabi
saw? Mengapa di dalam bulan ini terdapat solat-solat khas, zikir-
zikir khas dan juga waktu-waktu khas untuk melakukan peribadatan? Di
sini kita ingin membawa beberapa penjelasan dari ulama'-ulama'
muktabar dan kontemporari mengenai kesahihan fadilat yg terdapat
didalam bulan itu sendiri, dan apakah sebenarnya fadilat yg
terkandung didalam Rejab.
-------------------
Bulan Rejab merupakan satu bulan dari bulan-bulan Haram
Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan 'Haram' didalam
Islam. Dalilnya terdapat di dalam Firmah Allah swt di dalam Surah Al-
Taubah ayat 9: "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum)
Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab
Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat
bulan yang dihormati.
Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka
janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati
itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik
seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan
ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa."
Menurut Tafsir Jalalain, yg dimaksudkan dengan "di antaranya empat
bulan yg dihormati" ialah: "Empat bulan Haram - Zulkaedah,
Zulhijjah, Muharam dan Rejab"[2]
Allah swt telah mengurniakan kepada manusia 4 bulan haram. Bulan-
bulan ini sebagaimana yg disepakati oleh semua ulama' ialah
Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Umat Islam adalah
diharamkan pergi berperang didalam bulan-bulan ini, kecualilah jika
mereka diugut. Didalam bulan ini terdapatnya ibadat Haji dijalankan
(Zulhijjah), di mana pada hari Arafah disunatkan bagi mereka yg
tidak menunaikan haji melakukan ibadat puasa. Rasulullah saw juga
menggalakan umat Islam melakukan puasa sunat pada hari Asyura' (10
hb Muharam).
-------------
Apakah terdapatnya kesahihan fadilat khas berpuasa didalam bulan
Rejab?
Disini nyatakan pandangan para ulama' mengenai kesahihan fadilat
Rejab.
1. Sheikh Atiyah Al-Saqr.
a. Kebanyakkan fadilat Rejab terkandung didalam Hadis yg sangat
Lemah dan Palsu. Bekas Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar mengatakan bahawa
setiap fadilat sesuatu perkara itu harus dilihat dari segi nas yg
sahih dan beliau melihat bahawa hadis-hadis yg didatangkan mengenai
fadilat di dalam bulan Rejab kebanyakkannya adalah lemah dan palsu,
katanya:[3] "Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberi fadilat kepada
beberapa bulan dan tempat, tetapi tidak thabit untuk masa (zaman)
dan untuk tempat melainkan dengan dalil yg qath'i (nyata) dan tidak
thabit sehingga tidak mendusta keatas Nabi Muhammad saw, dan banyak
hadis-hadis timbul mengenai fadilat bulan Rejab, di mana statusnya
antara Dha'if dan Mawdhu', dan tidak thabit dari pembawanya
(naqal)."
Menurut Al-Saqr lagi bahawa: "Al-Hafiz Ahmad bin Ali bin Mohammad
bin Hajar Asqalaani meletakkan di dalam risalahnya dengan topiknya:
Penjelasan yg datang di dalam Fadilat Rejab, pengumpulan jumhur
Hadis menyebut mengenai Fadilat-Fadilat Rejab, Puasa dan Solat di
dalamnya. Ia dikelaskan sebagai Lemah dan Mawdhu"
b. Fadilat Rejab berada bersama dengan Fadilat bulan-bulan haram yg
lain.
Fadilat Rejab secara umumnya berada di dalam Fadilat bulan-bulan
Haram sebagaimana Firman Allah di dalam surah Taubah:36 dan terdapat
juga Hadis Sahihin mengenai Hijatul Wada', di dalamnya dinyatakan
nama bulan bulan tersebut, iaitu: Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram,
dan yg tunggal ialah Rejab. Di masa itu orang Islam ditegah
melakukan kezaliman, peperangan dan juga dilarang melakukan maksiat
kepada Allah swt.
c. Berpuasa hari pertama atau yg lain sama sahaja fadilatnya.
Berkata Al-Saqr lagi bahawa: "Amalan Saleh di dalam bulan Rejab
adalah sebagaimana ganjarannya di dalam bulan-bulan Haram, yg
didalamnya terdapat puasa, SAMA sahaja [berpuasa] hari pertama atau
pun hari akhir.
Berkata Ibnu Hajar: 'Sesungguhnya bagi bulan Rejab tidak terdapatnya
hadis mengenai fadilat khas berpuasa, tidak terdapat yg Sahih atau
Hasan'."
Beliau memetik beberapa hadis da'if dan palsu, diantaranya ialah:
i. "Sesungguhnya di dalam syurga ada sebuah sungai yg dipanggil
Rejab, warna airnya sangat putih dari susu, manisnya lebih manis
dari madu, barangsiapa yg berpuasa satu hari dari bulan Rejab, maka
Allah akan memberi ia minum dari sungai itu" - hadis ini Dha'if.
ii. "Barangsiapa berpuasa sehari di dalam bulan Rejab seolah-olah
dia berpuasa satu bulan, dan siapa yg berpuasa di dalamnya 7 hari
maka akan ditutup 7 pintu-pintu neraka, dan barangsiapa yg berpuasa
8 hari mka 8 pintu-pintu syurga akan terbuka, dan barangsiapa yg
berpuasa 10 hari, maka akan digantikan dosa dengan kebaikan" - hadis
ini Dha'if.
iii. Terdapat sebuah hadis yg panjang mengandungi fadilat berpuasa
rejab menurut hari, dan di dalamnya terkandung matan :
"Rejab bulan Allah. Sya'ban bulanku dan Ramadhan bulan umatku" -
Hadis ini palsu.
d. Tidak ada solat khas di dalam Rejab.
Daripada Hadis yg tidak diterima (ghair maqbulah) mengenai
solat: "Barangsiapa yg solat Magrib di awal malam dari bulan
Rejab, kemudian diikuti oleh solat 20 rakaat selepasnya, dia membaca
pada setiap rakaat Al-Fatihah dan Qulhu Allahu Ahad sekali dan dia
memberi salam kepadanya 10 kali salam, Allah akan menjaga dirinya,
keluarganya, hartanya dan anaknya, dan akan diselamatkan dari azab
kubur, dan perjalanan di sirat bagaikan boraq, tanpa hisab dan
azab." - Itu adalah hadis Mawdhu'
e. Menziarah kubur pada bulan Rejab tiada nasnya:
Mengenai fadilat menziarah kubur pada bulan Rejab, Sheikh Atiyah Al-
Saqr mengatakan bahawa perbuatan ini tidak ada dalilnya di dalam
Islam. Beliau menyarankan agar lebih elok melihat mengenai sejarah-
sejarah yg berlaku dibulan Rejab dan mengambil tauladan daripadanya.
"Ini adalah manusia yg prihatin, dan wanita dari kumpulan tertentu,
mereka menziarahi kubur pada hari Jumaat pertama di dalam bulan
Rejab, tidaklah ada asalnya di dalam agama, dan ganjaran yg besar
daripada ziarah tersebut, dan bukanlah hari ini. Adalah lebih aula
di dalam bulan Rejab ini kita mengingati kembali sejarah yg berlaku
kepadanya seperti penaklukan Tabuk, mengingati Salahuddin Al-Ayobi
menyelamatkan Jerusalem (Al-Qudus) dari tangan tentera Salib (Rejab
583H, 1187M). Orang Arab dan Islam menyucikan Masjid Al-Aqsa dari
Ketua Pasukan Pakatan. Kita mengingatkan kembali peristiwa Isra' dan
Mi'raj iaitu pengajaran darinya, di mana orang Islam menganggapnya
berlaku di dalam bulan Rejab. Allah yg Maha Mengetahui."
2] Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi
a. Fadilat Rejab sama dengan fadilat bulan-bulan haram yg lain
Dr. Yusuf Al-Qardhawi mengatakan bahawa fadilat Rejab adalah sama
seperti yg terdapat di dalam 3 bulan-bulan Haram yg lain. Katanya
[4]: "tidaklah ada kesahihan di dalam bulan Rejab, melainkan ia
merupakan salah satu dari bulan-bulan haram, bahawa Allah swt telah
menyebut didalam kitabnya - di dalamnya ada 4 bulan haram - Al-
Taubah:36. Iaitu Rejab, Zulqaedah, Zulhijah dan Muharram....Itulah
bulan-bulan yg mempunyai fadilat. Tidak terdapat Hadis Sahih bahawa
Rejab khusus mengatakan Rejab lebih afdal, melainkan Hadis Hasan:
Sesungguhnya Nabi saw banyak berpuasa di dalam Sya'ban.."
b. Hadis-Hadis mengenai fadilat Rejab kebanyakkannya lemah dan
palsu.
Beliau juga menyatakan bahawa hadis-hadis mengenai fadilat-fadilat
khas Rejab kebanyakan merupakan Hadis Palsu atau pun yg sangat Lemah
tarafnya: "Hadis ini dimaklumkan sebagai sebuah hadis yg mengandungi
fadilat Rejab - "Rejab bulan Allah. Sya'ban bulanku dan Ramadhan
bulan umatku"..... Hadis in mungkar dan sangat-sangat Dhaif, bahkan
beberapa ulama' mengatakan hadis ini Palsu! .... yakni penipu.. Maka
bukanlah kepadanya nilai saintifik dan bukanlah mempunyai nilai
agama. Di situ ada hadis yg mengatakan terdapat Fadilat Rejab kepada
sesiapa yg bersolat begini dan ia mendapat begini, dan sesiapa yg
meminta beristigfar sekali kepadanya maka ia akan mendapat ganjaran
begini.... Ini semua adalah berlebih-lebihan (exaggeration), dan
semuanya adalah pembohongan. Dari ini satu tanda satu penipuan di
dalam Hadis yg memasukkan perkara yg berlebih-lebihan...."
c. Ganjaran yg dijanjikan tidak sepadan dengan amalannya.
Pada beliau ganjaran-ganjaran yg dinyatakan di dalam Hadis Palsu itu
adalah sesuatu yg berlebih-lebihan. Ini merupakan satu pendustaan yg
amat besar. Menurut beliau ganjaran sesuatu ibadat itu mestilah
setimpal dengan bentuk ibadat itu sendiri. Katanya : "Berkata
ulama': Janji untuk mendapatkan ganjaran yg besar di atas perkara yg
biasa, atau ugutan kepada azab yg pedih ke atas dosa kecil? Ia
menunjukkan bahawa ini merupakan Hadis yg bohong."
d. Umat Islam perlu mengetahui jenis-jenis hadis yg Palsu
Dr Yusuf Qardhawi menyatakan bahawa sebagai seorang Islam kita wajib
mengetahui mengenai hadis yg diberikan kepada kita. Tidak ada alasan
yg boleh kita berikan kerana terdapatnya buku-buku yg banyak
dipasaran mengenai taraf sesuatu hadis. Kata beliau: "Ulama' telah
memberi amaran contohnya keatas Hadis Palsu dan Bohong ini, dan
melarang manusia terhadapnya... sesungguhnya telah datang
hadis: "Barangsiapa mereka-reka Hadis difikirkan, sesungguhnya ia
menipu, maka dia adalah pembohong....." (Riwayat Muslim di dalam
muqadimahnya yg Sahih), tetapi mereka tidak mengetahui bahawa ia
adalah Hadis Palsu, maka ia wajib mengetahui, mengetahui hadis itu
dari sumbernya .... maka di sana ada Kitab Hadis yg Muktamad, di
sana ada kitab khas untuk mengetahui Hadis Palsu, contoh Al-Maqasid
Al-Hasanah, karangan Al-Shakhaawi dsb.........."
3. Ibnu Hajar Al-Asqalani
Ibnu Hajar mengatakan adalah menjadi satu kesalahan menetapkan
sesuatu hari atau bulan itu khas untuk melakukan amalan. Kenyataan
ini dapat di lihat didalam fatwa Shiekh Al-Saqr[5] mengenai fadilat
Rejab dengan memetik kata-kata Ibnu Hajar: "Ibnu Hajar di dalam
makalahnya ada menyebut berkenaan dengan terdapat hadis-hadis yg
melarang berpuasa Rejab sepenuhnya, maka beliau berkata : Larangan
ini terpulanglah kepada sesiapa yg berpuasa memuliakan Jahiliyyah,
sebagaimana jika dia berpuasa dengan qasad (niat) yg bukan
menjadikan penekanan atau mengkhususkan mengenai hari-hari yg dia
berpuasa, atau pada malan tertentu dia berqiamullail, maka beliau
percaya yg dilakukan itu adalah sunnah, maka ini adalah pekerjaan yg
baik atas apa yg diletakkan dan tidak mengapa baginya. Maka jika
ianya dikhaskan atau menjadi suatu ketetapan, maka ia adalah DITEGAH
(Mahzhur), dan makna penegahan itu dialam hadis Nabi saw
bersabda: "Jangan mengkhaskan hari Jumaat untuk berpuasa dan jangan
[mengkhaskan] malamnya berqiamullail". - riwayat Muslim. Jika
mempercayai puasanya atau puasa ini lebih baik dari puasa lainya yg
di dalamnya terkandung puasa nazar, Ibnu hajar lebih cederung
menegahnya, dan sebagaimana yg dinaqalkan oleh Abi Bakar Al-
Thorthorshi didalam bukunya "Bid'ah wa hawadith" bahawa bulan Rejab
dibenci olehnya kerana 3 jenis:
1. Sesungguhnya jika orang Islam mengkhaskan puasa di setiap hari
kemuliaan awam secara tahunan.
2. Menjadikan ia seperti kefarduan ramadhan, atau menjadikan ia
sunat sebagai sunat yg kekal.
3. Kerana puasa ini mempunyai fadilat khas dan puasa-puasa yg
lainnya kalau dengan itu apa yg dijelaskan oleh Rasulullah saw, :
berkata Ibnu Dihya :
"Puasa adalah amalan kebajikan". Tidak terdapat fadilat berpuasa
didalam Rejab maka perkara itu ditegah darinya. Tamat apa yg
dinaqalkan oleh Ibnu Hajar."
---------------
4] Dr. Sayid Saabiq
Menurut seorang tokoh Ikhwan Dr Sayid Saabiq didalam membicarakan
bab puasa sunat, mengatakan bahawa:
"Puasa Rejab, bukanlah ada padanya fadilat yg berlebih dari bulan-
bulan lain, melainkan sesungguhnya ia dari bulan-bulan yg haram".
Ini bermaksud bahawa bulan-bulan haram ini mempunyai fadilat-fadilat
yg sama. Pendapat juga di sokong oleh mazhab Hanbali yg mengatakan
menetapkan bulan Rejab sahaja untuk berpuasa sunat adalah makruh[6].
------
Hadis-hadis fadilat Rejab yg palsu atau dhaif
Di bawah ini disenaraikan beberapa contoh hadis-hadis palsu
berkenaan dengan fadilat Rejab:[7]
a. Barang siapa yg mengerjakan solat Magrib pada permulaan malam
Rejab kemudian dia mengerjakan 20 rakaat dengan membaca surah Al-
Fatihah dan Qul Hu Allahhu Ahad pada tiap-tiap rakaat satu kali dan
dia memberi salam pada solat ini dengan 10 salam, maka tahukah kamu
apa ganjaranya? - Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Diriwayatkan oleh Al-Jauzaqanniy dari Anas, kemudian beliau berkata
hadis ini adalah Palsu.
b. Barang siapa yg melakukan solat pada malam Nisfi Rejab 14 rakaat
dengan membaca Alhamdu 1 kali pada rakaat, Qul Hu Allahhu Ahad 20
kali, Qul A'uuzu Birabbil Falaq 3 kali, Qul A'uuzu Birabbin Nas 3
kali kemudian apabila dia selesai bersolat hendaklah ia berselawat
ke atas ku 10 kali kemudian dia bertasbih, bertahmid dan bertahlil
30 kali, maka Allah akan mengutuskan kepadanya 1000 malaikat. -
Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Dalam sanadnya terdapat beberapi Rawi yang majhul.
c. Barang siapa yg berpuasa sehari pada bulan Rejab (ganjarannya)
sama dengan puasa sebulan. - Hadis sangat Dhaif.
*Diriwayatkan oleh Al-Khathiib dari Abi Dzar.
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama: Al-Furaat bin As-Saaib, dia
adalah seorang rawi yg Matruk.
*Ibnu Hajar Al-Asqalaaniy telah menjelaskan bahawa para ahli hadis
telah sepakat, bahawa hadis ini diriwayatkan dari jalan Al-Furaat
bin As-Saaib, sedangkan rawi ini adalah seorang yg Dhaif.
d. Barang siapa yg berpuasa 3 hari pada bulan Rejab, dituliskan
baginya ganjaran puasa satu bulan dan barang siapa yg berpuasa 7
hari pada bulan Rejab maka Allah tutupkan daripadanya 7 pintu-pintu
api neraka. Dan barangsiapa yg berpuasa 8 hari pada bulan Rejab maka
Allah membuka baginya 8 buah pintu dari pintu-pintu syurga, dan
barang siapa yg berpuasa separuh dari bulan Rejab maka dia akan di
hisab dengan hisab yg mudah. - Hadis ini Mawdhu' (palsu)
*Tidak disahkan hadis ini kerana rawi yg bernama Abaan merupakan
rawi yg Matruk.
*Selain dari itu ada rawi yg bernama Amar bin Al-Azhar yg sangat
suka memalsukan hadis.
e. Barang siapa yg berpuasa satu hari pada bulan Rejab dan bangun
pada malam harinya mengerjakan solat malam maka Allah akan
membangkitkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan aman, dan dia
berjalan di atas sirat dalam keadaan Tahlil dan Takbir. - Hadis ini
Mawdhu' (palsu)
*Dalam sanadnya ada rawi yg bernama Ismaail, dia adalah seorang rawi
yg suka berdusta.
f. Barang siapa yg menghidupkan satu malam dari bulan Rejab
mengerjakan solat malam dan berpuasa padanya satu hari, maka Allah
memberi makan kepadanya dari buah-buahan Syurga. - Hadis ini Mawdhu'
(palsu)
*Dalam Kitab Al-Laaly dijelaskan bahawa hadis ini diriwayatkan oleh
Hussain bin Ali. Kemudian diterangkan bahawa hadis ini Mawdhu'.
---------------
Bagaimana beramal di dalam bulan ini?
a. Shiekh Mahmud Al-Sya'rawi[8] di dalam menjawab satu
pertanyaan mengenai apakan bulan dari bulan-bulan 'am yg afdal
manusia berpuasa selepas bulan Ramadan, beliau memetik hadis berikut
diriwayatkan oleh Musnad Ahmad: "Seorang lelaki telah bertanya
Rasulullah saw,katanya: Bulan mana kamu perintahkanku berpuasa
selepas Ramadan? Maka Rasulullah saw berkata: Jika aku berpuasa
selepas Ramadan, maka berpuasalah di bulan Haram, maka sesungguhnya
di dalamnya dari Taubat Allah swt ke atas satu kaum, dan terdapat
taubat di dalamnya untuk satu kaum yg lain"
Jelas di sini menunjukkan bulan-bulan haram ini disunatkan berpuasa
dan juga terdapatnya keampunan Allah swt di dalam bulan-bulan ini.
--------
b. Bekas Mufti besar Arab Saudi, Shiekh Abdul Aziz Bin Baaz apabila
ditanya berpuasa pada bulan-bulan haram, Beliau menjawab [9]: "Bulan
Muharam dari segi syara' dibolehkan berpuasa dengannya dan begitu
juga Sya'ban, disana terdapatnya 10 Zulhijjah, bukanlah ada dalil
disan keatasnya, akan tetapi berpuasa dengannya TANPA ber'itiqad yg
khusus (khas) atau pribadi, maka tidaklah menjadi masalah."
Bagi bulan Allah Al-Haram tersebut, Rasulullah saw pernah bersabda:
((Seafdal-adfal berpuasa selepas ramadan ialah di bulan Allah Al-
Haram)). Maka adalah baik bagi berpuasa, atau berpuasalah pada 9, 10
dan 11, itulah yg baik, begitu juga dengan Sya'ban di mana Nabi saw
berpuasa dengannya"
------------
c. Seorang Ulama' Islam dari negara Syria yg terkenal pada masa
kini, Dr Wahbah Zuhaily mengatakan bahawa, kebanyakkan iman empat
mazhab (Syafiie, Hanbali, Maliki dan Hanafi) bersetuju mengenai
terdapatnya amalan berpuasa sunat di dalam bulan-bulan haram ini,
cuma ia berbeza pendapat mengenai cara implementasinya. Kata Dr
Wahbah Zuhaily[10]: "Keutamaan berpuasa pada bulan-bulan ini
terdapat di sisi Mazhab Maliki dan Syafiie, dan mazhab Hanbali
berpuas hati dengan keputusan sendirinya memberi keutamaan berpuasa
di bulan Haram, pada mereka itulah puasa yg afdal selepas Ramadan,
telah bersabda Rasulullah saw: ((Seafdal solat ialah pertengahan
malam, dan seafdal puasa selepas bulan Ramadan ialah di bulan Allah
Al-Haram)). Seafdal puasa di bulan haram ialah Hari Al-Asyura',
sebagaimana di antaranya. Dan berkata mazhab Hanafiah: Sunat
berpuasa di dalam bulan-bulan Haram, iaitu berpuasa 3 hari dari
semuanya iaitu:- Hari Khamis, Jumaat dan Sabtu."
-------
d. Shiekh Abdul Rahman Al-Jaziry didalam buku Kitab Fikh Empat Mazhab
[11] juga memetik persetujuan 4 mazhab ini mengenai puasa di bulan-
bulan haram, katanya: "Mengenai sunat berpuasa dibulan Rejab dan
Sya'ban, Imam-imam ini telah bersetuju dengannya, cuma terdapat
khilaf dengan hanbali......... Hanbali: Menetapkan puasa Rejab
(secara tunggal) adalah makruh, melainkan jika ia berbuka (tidak
berpuasa) secara selang-seli, maka tidaklah Makruh."
---------
e. Panelist fatwa IslamOnline, Shiekh Dr Yusuf Al-Qaradawi, ketika
diminta memberi fatwa mengenai apakah berpuasa di dalam bulan Rejab
itu sunat atau bid'ah, beliau telah menjawab [12]: "Berpuasa di dalam
bulan adalah maqbul dan mustahab, ke atas semua perkara. Tetapi
bukanlah datang dari Rasulullah saw bahawa beliau berpuasa satu
bulan penuh, melainkan bulan Ramadhan. Beliau banyak berpuasa di
dalam bulan Sya'ban, tetapi tidak berpuasa sepenuhnya, dan itulah
sunnah nabawiyyah ... Beliau berpuasa dan berbuka disetiap bulan,
seperti riwayat mengatakan: ((Beliau berpuasa sehingga kami
mengatakan beliau tidak berbuka, Beliau berbuka sehingga kami
mengatakan beliau tidak berpuasa)) (Riwayat Bukhari, Muslim dan
Abu Daud). Maka beberapa golongan manusia berpuasa seluruh bulan
Rejab, sebagaimana yg kita lihat sebelum ini, Aku telah lihat
beberapa orang berpuasa bulan Rejab, Sya'ban, Ramadhan dan 6 hari di
dalam bulan Syawal, dan menamakannya "Al-Ayam Al-Baidh", selepas
berbuka, mereka akan menjadi perayaan pada hari yg ke 8 dari
Syawal.... Hasil dari puasa ini ialah 3 bulan dan 6 hari saling
berhubungan, mereka hanya akan berbuka apabila tiba Hari A'id. INI
TIDAK DATANG DARI NABI SAW, atau pun dari para sahabat atau pun dari
Al-Salaf Al-Saleh.. maka mereka berpuasa sehari dan berbuka sehari.
Tidak ada berterusan didalam puasa. Semua kebaikan adalah menurut
Salaf dan keburukan adalah dari rekaan para Khalaf. Barangsiapa yg
ingin ber'iitiba' dan inginkan ganjaran, maka ia harus mengikur Nabi
saw di mana tidak berpuasa sepenuhnya di dalam Rejab, dan tidak
berpuasa sepenuhnya di dalam Sya'ban. Dan ini adalah yg lebih utama.
Wa Billahi Tawfiq."
Beliau tegas mengatakan bahawasanya disunatkan berpuasa pada bulan-
bulan haram, tetapi tidaklah sepenuh bulan Rejab dan Sya'ban, kerana
ini tidak dilakukan oleh Rasulullah saw, atau sahabat-sahabatnya
ataupun para ulama' Salaf.
---------
Puasa-Puasa sunat yg lain
Syeikh Muhammad Mutawali Al-Sya'rawi didalam fatwanya[13] menjawab
persoalan mengenai puasa-puasa sunat, beliau telah menyenaraikan 8
jenis puasa yg beliau sifat sebagai: "Puasa yg orang Islam lakukan
bagi mendekatkan diri kepada Allah" Puasa-puasa sunat (suka rela):
"1. Hari Arafah (9 Zulhijjah kepada mereka yg tidak menunaikan Haji.
2. Hari Asyura', disitu ada hari 9 atau mana-mana hari 9 atau 10
Muharam.
3. 6 hari didalam bulan Syawal.
4. Hari-hari Putih didalam bulan-bulan Arab (islam) iaitu:- hari
13,14 dan 15.
5. Berpuasa pada hari Isnin dan Khamis didalam setiap minggu.
6. Berpuasa di dalam bulan-bulan haram iaitu:- Zulkaedah, Zulhijjah,
Muharam dan Rejab.
7. Berpuasa mana-mana dari 9 hari dari bulan Zulhijjah, dari 1
hingga 9 Zulhijjah.
8. Berpuasa penuh didalam Sya'ban atau dengan banyaknya."
Para Fuqaha' berpendapat jika seseorang itu ingin melakukan puasa
sunat, tetapi dia masih mempunyai baki puasa wajib, hendaklah ia
mengqada'kannya. Bahkan jika ia mempunyai kifarat dan nazar, maka
hendaklah dia melakukannya puasa itu dahulu.[14]
-------
Kesimpulan
1. Hadis-Hadis Bulan-Bulan Rejab kebanyakkannya adalah Mawdhu
(Palsu). Pendustaan terhadap Rasulullah saw. (Al-Saqr)
2. Kita dilarang memilih-milih hari atau malam yg tertentu sahaja
untuk melakukan ibadat khusus.(Hadis Nabi saw)
3. Tidak ada fadilat KHAS yg ditujukan pada bulan Rejab, yg ada cuma
fadilat umum kepada keempat-empat bulan-bulan haram.(Al-Saqr, Al-
Qardawi)
4. Tiada ada solat dan zikir khas untuk bulan Rejab (Al-Saqr, Al-
Qaradawi).
5. Bulan Rejab seperti bulan-bulan Haram yg lain disunatkan
melakukan Puasa dan bertaubat. (Al-Sya'rawi)
6. Keadah berpuasa di dalam bulan-bulan haram ialah:
- hari yg ke 9,10,11 di dalam bulan Muharam (Bin Bazz)
- berpuasa hari Khamis, Jumaat, Sabtu (Hanafiah -Al-Zuhaily)
- Berpuasa pada bulan Rejab tidak sepenuhnya dan Sya'ban tidak
sepenuh bulan (Al-Qardhawi)
- berpuasa pada hari Assyura' (10 Muharam) dan Hari Arafah (9
Zulhijjah).
7. Rejab tidak mempunyai kelebihan dari bulan-bulan yg lain, kecuali
kelebihan bulan-bulan Haram.(Syed Sabiq)
8. Tidak boleh HANYA berpuasa di bulan Rejab sahaja, di mana 3 bulan-
bulan yg Haram yg lain tidak langsung diberi keutamaan melakukan
puasa (MazhabHanbali- Al-Jaziry)
9. Tidak ada dalil yg mengatakan bahawa menziarah kubur di dalam
bulan Rejab mempunyai kelebihannya.
10. AWASIlah dari terlibat menyebarkan HADIS-HADIS PALSU, kerana
ditakuti kita adalah sebahagian dari mereka yg MENDUSTAKAN
Rasulullah saw. (Na'uzubillahhu min zalik).
Dalam mempertingkat amalan-amalan kita kepada Allah swt, sering kali
kita disajikan dengan pelbagai-bagai amalan yg kelihatan banyak
fadilatnya. Malah ada juga kedapatan beberapa fadilat-fadilat yg
sangat rapuh dalilnya, bahkan ia menjadi pegangan sebahagian umat
Islam pada hari ini. Bagi persoalan-persoalan seperti fadilat Rejab
atau bulan-bulan yg lain, kita mesti kembali kepada 'role model'
atau contoh kita, iaitu Rasulullah saw sebagaimana firman Allah swt
didalam surah Al-Ahzab ayat 21: "Demi sesungguhnya, adalah
bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu
bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan
baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah
banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)" [Al-Ahzab - 21].
Akhir kata, Selamat menyambut kedatangan bulan-bulan Haram
sebagaimana yg telah diajarkan oleh Rasulullah saw.
wassalam
kamin - 2hb Rejab 1422H
===============
Rujukan :
1] Budiman Radzi. Fazilat bulan Rejab, Sya'ban dan Ramadzan. Alor
Setar : Muzakkir Enterprise, 1990.
2] Tafsir Jalalain. Harf.com. URL :
http://quran.al-islam.com/arb/Default.asp
3] Sheikh Atiyah Al-Saqr. Fatwa IslamOnline - Fadilat Rejab. URL :
http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?
hFatwaID=10249
4] Shiekh Dr. Yusuf Al-Qardhawi. Fatwa IslamOnline - kesahihan
fadilat Rejab. URL :
http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?
hFatwaID=1308
5] Sheikh Atiyah Al-Saqr. Fatwa IslamOnline - Fadilat Rejab. URL :
http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?
hFatwaID=10249
6] Sayyid Sabiq. Fikh Al-Sunnah. Beirut : Al-Fath Lil'alam Al-Arabi,
1995 (cetakan khas dari manar Al-Dauliyah). ms 596.:
7] Prof. Madya Dr. Farid Ahmad Mohd Isa Jalil.
Himpunan hadis-hadis lemah & palsu. Kuala Lumpur : Syarikat
Nurulhas.
8]. Shiekh Mohammad Mutawali Al-Sya'rawi. Al-Fatawa.
Dar Al-Fath Lil-A'lam Al-Arabi, 2000. ms. 371.
9] Syiekh Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' Fatawa. Riyad : Dar Al-Watan,
1996 ms. 269.
10] Dr Wahbah Zuhaily. Fikh Al-Islami Wa adillatuhu.
Damsyik : Dar Al-Fikr, 1989. ms 591.
11] Abdul Rahman Al-Jaziry. Kitaabu Al-Fikhu a'la al-Mazaahibi Al-
Arba'ah. Dar Al-Manar, 1999. ms447-448
12] Shiekh Dr Yusuf Al-Qardhawi. Fatwa IslamOnline - Puasa Rejab.
URL :
http://www.islamonline.net/completesearch/arabic/FatwaDisplay.asp?
hFatwaID=1310
13] Sheikh Mohammad Mutawali Al-Sya'rawi. Al-Fatawa.
Dar Al-Fath Lil-A'lam Al-Arabi, 2000. ms 415
14] Dr Wahbah Zuhaily. Fikh Al-Islami Wa adillatuhu.Damsyik : Dar Al-
Fikr, 1989. ms 595.

Tiada ulasan: