Khamis, Oktober 29, 2009

Kesamishian...

Alhamdulillah ala kulli haal,

今晩、ウミと子供たちしか家にいないです。アビはコターバールに帰りました。寂しいです。子供たちはみんな寝てしまって、ウミは一人でインターネットをサーフィングしてます。

Malam ini, hanya ummi dan anak-anak sahaja yang ada di rumah. Abi pulang ke kota bharu. Sunyi nya... anak-anak, semuanya dah tidur, tinggallah ummi seorang diri melayari internet.. begitulah adanya..

Sedar xsedar, sudah sebulan lebih mok meninggalkan kami semua.. Malam ini ada kenduri di kota bharu. Abi pulang bertolak pulang tengahari tadi sehingga ahad ini. Tinggallah ummi dan anak2 di rumah. Cuti tahun ummi hanya tinggal 1 hari, jd xdapatlah ummi bercuti... Cuti ummi habis digunakan semasa menunggu kelahiran tasneem tempohari... ... xapalah.. insha-Allah raya haji nnti ummi dan anak2 akan turut sama pulang ke kota bharu menjenguk tok ayoh...

Sunyi2 begini, teringat pula pada hokudai yg sudah berapa tahun ummi tinggalkan...

Hokudai Masa Haru (musim bunga)

 hokudai semasa aki (musim luruh)

natsukashii.. na...




Bila agaknya akan kembali... tempat jatuh lagi terkenang.. ini kan pula tempat bermain.. di sini ummi pernah jatuh.. di sini ummi pernah bermain satu masa dulu... dan di sini juga salah satu tempat yg menjadi kan ummi manusia... dan  mendewasa...Mungkin kah satu hari nnti muhammad @ tasneem yg akan bawa ummi dan abi semula ke sini....:) Segala2nya mungkin, tp manusia hanya merancang dan berusaha.. tp segalanya dalam lingkungan tadbir dan taqdir Ilahi..

Kalau muhammad nak ke jepun satu hari nnti, insha-Allah ummi tiada halangan.. begitu juga tasneem...tp seboleh-bolehnya bg tasneem; anak dara ummi... kalau nak pergi jauh dr ummi dan abi, biarlah bersama mahram.. @ lebih tepatnya, bersama ummi dan abi @ bersama suaminya nnti. Pengalaman ummi, duduk jauh dr keluarga sbgai seorg muslimah, bukanlah suatu yg mudah.. byk keadaan kita menjadi khilaf.. dan terkeliru; betul @ tidak tindakan ku ini... Mana yg ummi xpernah lalui? Ummi pernah bermusafir sejauh beribu km seorg diri (klik adab-adab musafir) naik flight, naik kapal laut, naik basa, naik teksi.. hampir semuanya pernah rs, ummi pernah pulang dr LAB menaiki basikal @ berjalan kaki sekitar jam 2.00 - 3.00 pg seorang diri... dan byk lagi keadaan yg meletakkan ummi dalam kekhilafan yg melampau! Harapnya perkara yg sama tidak berlaku ke atas putera dan puteri ummi... Astaghfirullah, semoga Allah mengampunkan masa silam ummi...

Saidina Omar Al-Khattab r.a pernah berkata, “Didiklah anak kamu mengikut zamannya. Jangan kamu didik mereka mengikut zaman kamu.”


***********
Asal malam jumaat je cite hantu, asal malam jumaat je cite gusti... iii.. lemas betullah.. tutup tv..;) teringat pesan ustaz zahazan.. kalau kita tengok cerita-cerita tahyul tu, dan ajak anak2 dan keluarga kita sama2 tengok.. maka berhati2lah, kerana kita sedang membawa keluarga kita ke arah kecelaruan aqidah... hati2 dengan tv ni...

2 ulasan:

liyafendi berkata...

またさみしくなったの?Alaa kecian kena tinggal lagi..
Kita pun nnt bulan 11 kena tinggal gak 4 hari Fendi ade gakkai kat Yokohama..Iyada iyada..

私も北海道に行きたくていきたくてたまんない!Bila la Fendi nak ada gakkai kat Hokkaido nih..hehehe

Ummu Muhammad Tasneem berkata...

tu la... rindu rs nak pegi tgk balik tempat2 yg kita lalu dulu liya:)..

huhu, sy isteri tinggal2 kan... tp kalau selalu kena tinggal, aduh.. samishinya~~