Isnin, Oktober 12, 2009

Kerinduan semalam...

Alhamdulillah ala kulli haal...

Hari ini sebaik selesai solat subuh sy terus ke pekan rawang bersama anak2 untuk menjemput abi di stesen komuter. Mulanya sy bercadang untuk hntr keduanya ke rumah kak misah dulu. Tp baru jalan bbrp minit... tasneem senyap sj di kerusinya.. hehe.. anak dara ku mengantuk.. Muhammad pula, waktu sy angkat masuk ke kereta, masih tidur. Dia masih mamai waktu kereta bergerak. Ok kut ni, terus sjlah ke rawang fikir sy. Alhamdulillah perjalanan yg memakan masa lebih kurg setengah jam itu berlalu tenang.. sy dpt memandu dengan tenang.. sbb dua2 nya masih berada di antara 2 alam...;) kalau mcm ni kan bagus.. senang ummi nak drive.. Jalan pun waktu itu masih belum begitu sesak.. Kalau sy lewat 10 minit pasti jalan sudah sesak dengan budak2 perodua yg menganggap jalan itu jalan mereka shj. hehe, minta maaf lah abg2 dan kakak2 perodua. Kalau sy selisih menghantar abi tu, mmg ngeri tengok kebanyakannya memandu. Begitu juga ketika melalui proton city yg hmpir dengan ofis sy. Sehari 4 kali aku stress.. 2 kali di perodua, 2 kali di proton.. heheh...

Dekat 10 bulan kut muhamamd ms ni, xingat...

Kerinduan smlm berakhir. Alhamdulillah gembira bukan main wajah adik dan abg ketika dpt melihat abi semula.. walupun si adik belum pandai menyuarakan kegembiraannya.. Abg yg masih tertanya2.."mana abi.. mana abi.." waktu menunggu itu, tidaklah bising lagi dengan persoalan yg sama slps melihat kelibat abi.. selepas itu kami terus menghantar anak2 ke rumah kak misah, dan sy menghantar abi pulang ke rumah. Huhu sian abi keletihan... Sy sampai ke ofis hr ini lebih kurg jam 9.30pg... oh.. semua sedang menyiapkan file meja..;).. seharian sy pun turut bersama2 melengkapkan file meja sy..

Nape la xsiap2 nih ... mudah2an esok selesai!

(tu la.. dah dekat 3 thn kije.. baru nak kalut buat file meja.. guano..)

*******************
Teringat sy satu kisah silam zaman kanak2/remaja sy. Waktu itu sy masih form 2. Waktu form 2 sy mohon untuk tinggal di luar, tidak di asrama...waktu itu pelajaran sy benar2 merosot kerana kepenatan mungkin.. xde main2 pakwe eh... baik ku melayan penat ku drpd melayan pakwe.. serius sy penat waktu itu.. alhamdulillah sejak sekolah rendah sy xpernah periksa dpt no lebih dr 10 .. tp ms form 2 tu, rekod sy pecah.. sy dapat no 23 keseluruhan kelas.. mana xnya... pg sebaik solat subuh sy akan keluar menunggu bas.. petang, keluar dr sekolah sekitar jam 2.. sy akan sampai rumah lebih kurang 3.30 dengan menaiki 2 buah bas.. selalunya sampai rumah, sy akan pengsan tertidur.. kdg2 sampai mlm.. kdg2 sampai pg.. masya Allah anak dr! Form 3 sy taubat xmau duduk luar, sy mohon semula ke asrama.. kebajikan badan ku terjaga, kebajikan rohani juga insha-Allah lebih terjaga:).. kalau dah penat, sy degil hehe..

Waktu di form 2 itu juga, pagi2 jika tidak sempat menaiki bas, abah akan menghantar sy dengan menaiki motor.... jauh juga.. kapar ke kg jawa.. kalau dikenangkan mmg sakit pinggang membonceng motor... Abah?.. dah tentu lagi sakit pinggangnya.. dr kapar ke kg jawa.. kg jawa ke uitm shah alam.. tmpt abah bekerja.. ada satu peristiwa yg xmungkin dpt sy lupa.. bgaimana mak dan abah menjaga kami anak2 perempuannya. Belum sebulan sy tidak tinggal di asrama..ada sorg budak lelaki yg rajin lah plk menelefon ke rumah. Rumahnya xselang brp pintu pun dr rumah sy. Sampai sakit hati dan telinga mak sy. Satu hr dia menelefon dan memberitahu akan menunggu sy di station bus klang.. hehe.. berdebar2... sy ceritakan pada mak... esoknya slps habis waktu sekolah... tiba2 sy lihat abah sudah menunggu di depan pintu pagar sekolah.. ! Alhamdulillah .. alhamdulillah ... sy rs mak ceritakan segalanya pd abah.. mak xsuka.. abah pun xsuka...dan bila dah besar.. sy tahu ada asasnya tindakan mak dan abah itu.. kalau tidak mungkin sy telah terjebak dengan perkara2 yg tidak diingini..! Walaupun ianya satu permulaan yg kecil dan simple, tp boleh menyebabkan satu kemungkaran yg besar.. Sesuatu yg sgt sy belajar dan sy buat bekal sehingga sy mendirikan rumah tangga.. dan slps mendirikan rumahtangga.. sy sedar.. itulah salah satu peranan ibu bapa yg sgt besar; mengajak anak2 kepada yg ma'ruf dan mencegah yg mungkar.. memantau gerak geri anak2.... Sejak hr itu budak lelaki itu xberani lagi mengajak dan menelefon anak pakcik rahmad yg seorg ini....:)..

Ada sbb sy menulis.. mudah2an memberi manfaat kepada sy dan shbt2 yg singgah di teratak ini..

وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ فَـٰحِشَةً۬ وَسَآءَ سَبِيلاً۬
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Al-Isra': Ayat 32)

Allah suruh kita menjauhi zina dalam ayat al-quran... Allah tidak sebut jgn melakukan zina.. menjauhi zina bermaksud mengelak dr melakukan perkara yg sipi2 dengan zina.. cthnya dating, pegang tangan.. chating xtentu fasal dgn yg bukan mahram.. dlm kes sy di atas.. itu adalah salah satu perbuatan menghampiri zina.. kalau tidak berjumpa.. mana mungkin akan berlaku perkara2 yg tidak diingini slps itu... mudah2an kita semua terhindar drpd bahana itu.. aamiiin...

Tiada ulasan: