Ahad, Oktober 11, 2009

Surat cinta untuk....adik-beradikku

Tasneem dah mula memanjat.. Baik2 dik.. takut jatuh.

Alhamdulillah ala kulli haal...

Tabik spring kpd para surirumah yg berjaya mengawal dan mendidik anak2nya.. 2 hr mengurus anak2 sendiri.. huhu, mmg suatu kepenatan yg sukar digambarkan.. baru dua hari dan dua org..(bukan dulu bercadang sampai 10 org ke kalau ada rezeki??..) Insha-Allah, itu sebabnya Allah jdkan kita manusia.. jarang2 sekali beranak sampai 4- 5 org @ lebih.. mcm kucing.. Allah biasanya beri satu-satu-satu .. supaya kita dpt belajar sedikit demi sedikit mengurus dan mendidik anak2.. tanggungjawab yg pastinya bukan kecil! Para ayah juga harus sedar dan insaf.. bhwsanya.. surirumah.. duduk dirumah sbnrnya lebih letih lagi drpd wanita bekerja yg duduk diofis.. jdnya bantulah isteri2 anda sama ada yg surirumah @ yg bekerja.. pandanglah mereka dgn pandangan ihsan... dan penuh kasih syg..


Spt biasa waktu menulis ini, anak2 sudah pun lena... Kedua2nya kepenatan mungkin.. Disebabkan keduannya masih belum betul2 sihat..mulanya hr ini sy tidak bercdg ke mana2 walaupun ada shbt yg menelefon; mengajak bertugas di jamuan hari ry masjid. Tp hampir jam 11 tiba2 kak misah dan suaminya dtg untuk ambil 2 anak dara mrk.. kak misah kata "kalau dila nak tolong2 buat keje kat masjid, pegi la... biar akak bwk balik budak2 ni.."

Ni anak faizal. Comel aa sufi pakai bj punjabi ni ngan tudung.. Huhu, nak la tempah untuk tasneem gak. Sufi baru masuk setahun;)

Alhamdulillah..alhamdulillah.. dptlah juga sy ke sana.. keje mmg byk, tetamu ramai tp yg bertugas xramai.. sbb ramai yg ke b*g*n pe*ang.. Program berjalan baik.. sikit2 ketidaklancaran tu biasalah.. perlu dimuhasabah bersama... Lebih kurg jam 2.30 sy pulang dr masjid bersama anak kak misah dan muhammad.. kak misah pun ke masjid juga tgh hari itu rupanya.. suaminya turut bertugas di masjid.. singgah ke pasaraya skjp membeli stok pampers.. dan kemudiannya mengambil tasneem di rumah kak misah.. dan balik.. huh.. penat... lebih kurang 10minit sampai, ibu saudara sy dtg bersama mak dan abang sy.. alhamdulillah, tetamu yg dtg membawa rahmat.. perginya penghapusan dosa:)..

Anak2 penat.. waktu maghrib kedua2nya tertidur. Slps solat sy terus teringatkan kakak sy.. dan terus msj bertanya khabar... Dia menelefon sml.. Entah kenapa, sy merasa sebak bersembang dgnnya kali ini.. "Nyah, ingat xdulu arwah abah pernah hntr kerel masuk sekolah tahfiz, lps tu abah xcukup duit (untuk byr yuran bulanan) terpaksa tukar sekolah kerel ke sekolah agama biasa.." Air mata bergenang, sy xdpt meneruskan kata2.. tiba2 telefon rumah berbunyi.. "Oklah telefon bunyi ni, nnti sambung" Sy masih sgt ingat peristiwa itu.. waktu itu sy di um, kakak sy yg sy panggil Nyah yg bljr di mesir, hampir pulang ke malaysia.. waktu itu adik kami kerel baru shj tamat darjah 6. Melihat kecenderungannya sy, nyah dan abah.. dalam surat2 yg diutuskan kpd nyah.. berbincang2 untuk menghantarnya ke sekolah tahfiz swasta di klang.. waktu itu.. yuran bulannya.. +-rm300 seingat sy. Ekonomi keluarga waktu itu belum begitu memberansangkan.. Semua masih bljr. Nyah di mesir, abg mi di utm, sy di um, kerel drjah 6 .. dan adik bongsu sy syahrul.. baru nak masuk 5thn.. mmg abah dan mak susah cari duit waktu itu.. abah selalu overtime terutamanya hr2 nak raya.. waktu itu byrn OT tinggi.. mak pula.. jg anak2 jiran.. pernah satu waktu paling ramai 5 org sekali.. ambil upah jahit baju.. dan kadang2 kami sekeluarga ambil upah untuk buat kotak yg dihantar dr kilang ke rumah.. sy ingat waktu itu.. antaranya kotak sabun attack.. upah melipat dan menggam kotak2 tersebut sekitar 1 - 5 sen sekotak... Adik2 sy mungkin xingat, sbb mereka masih kecil waktu itu...

Abah sy mmg bercita2 tinggi. Dia hanya dpt belajar sehingga darjah 6.. kesempitan hidup waktu itu.. mendorong dia bekerja membantu opah dan datuk sy.. dan 13 adik2 nya waktu itu. Opah dan tuk setiap kali kalau berjumpa mesti cerita ttg arwah abah... atuk akan cerita waktu dia hntr abah ke sekolah pondok.. dan abah dihantar balik sbb guru2 sekolah pondok waktu itu habis di tangkap oleh british.. sekolah2 pondok ditutup oleh U*NO.. mcm2 cerita atuk.. opah kata abah byk berkorban untuk adik2nya.. supaya 13 org itu semuanya dpt belajar dgn baik....

Begitulah abah dlm diam mewasiatkan supaya cita2nya itu diwarisi oleh anak2nya... yg kdg2 terlupa dan perlu diingatkan ttg ini... sedihnya lah abah, kalau anak2 yg ditinggalkan terus terlupa dan terleka dgn kesenangan dunia.. cinta dunia.. xingat mcm mana cita2 abah nak jdkan anak2nya yg soleh dan solehah.. mmg, abah xbyk ckp... tp tindakan dan nasihat abah.. insha-Allah sampai ke akhirnya akan sy bw, dan sy akan cuba ingatkan kakak, abg dan adik2 sy jika terlupa.... pengorbanan mak dan abah.. mmg tiada tolok bandingnya.. kita merasa senang atas kesusahan keduanya. Ingatlah! muhasabah lah! Ada sebab sy menulis.. setidak2nya untuk diri sy sendiri yg selalu alpa dan leka................!

Mlm ini, sy sendiri lagi. Abi baru naik bas jam 9.00 mlm td dr kb. Semoga perjalanan abi diberkati dan selamat sampai untuk berjumpa sy dan anak2 semula.. aamiiin.

Tiada ulasan: