Rabu, November 11, 2009

Kebahagiaan yang di cari..

alhamdulillah ala kulli haal..

sikit perkongsian dr usrah smlm...
  1. perbincangan drpd nota kepada diri karangan tok guru... harta yg akan dihisab adalah harta yg melebihi keperluan.. cth, keperluan kita sebiji kereta untuk ke ofis @ ke mana. tp kita beli lg satu kereta untuk bermewah2,, harta itu yg akan dihisab... jd jika berlebih2an dalam kehidupan, ingatlah bhwsanya semua yg melebihi keperluan itu akan melalui tapisan yg maha hebat.
  2. banyak isu yg dimainkan di berita terutamanya sejak kebelakangan ini. kita yg kurg tahu menahu ni juga, teruja untuk memberi komen sana sini.. kadang2 komen kita itu secara sengaja atau tidak, melampaui batas, seolah2 kita lebih tahu drpd mereka yg tahu. awas.... secara xlangsung kadang2 kita menjadi sebahagian drpd penolong2 propaganda yg dimainkan media itu.. awas.. jika berckp tentang pemimpin dan kepimpinan Islam.. jgn main ckp ikut suke saje...

::::::::::::::::
sudah dua hari abi masuk kerja mlm. Dua hari itu lah saya dan anak2 mengharungi mlm tanpa abi meneman di rumah... byk kerisauan sbnrnya.. tp mudah2an dijauhkan daripada segala sangka2an itu...mudah2an seminggu ini berjalan baik shj..aamiin.. abi mmg jrg masuk kerja malam.. time2 kritikal; time2 nak keluar model baru.. time2 seperti itu abi akan dipanggil untuk shift mlm; siang seminggu kemudiannya mlm seminggu... ya .. dah tentu sedih.. ummi sedih, anak2 juga sedih.. mana tidaknya.. waktu sy sampai rumah sekitar jam 7 mlm, abi pula akan bertolak ke tempat kerja sekitar jam 7.30 mlm..pagi pula abi pulang sekitar jam 7.00pg, sy akan bertolak ke tempat kerja jam 7.15 pg..  bila abi terpaksa masuk meting pulak, kadang2 langsung xjumpa; abi balik rumah sy dah ke tempat kerja... alhamdulillah ala kulli haal.. abi bukanlah sepanjang masa kerja shift... hanya sekali sekala..mcm mana agaknya bg yg mmg senantiasa kerja shift @ duduk berjauhan. Mengurus anak kecil bersendirian bukanlah perkara yg mudah... lagi2 bila setiap mlm anak terjaga dan menangis, lantas bertanya.. abi mana umi? berulangkali walaupun telah diterangkan abi keje...


alhamdulillah, sbnrnya ini semua tarbiyah langsung dr Allah bg seorg ibu dan juga seorg bapa... yg mendidik kita menjadi sabar dan sayang kepada anak2.. kita ada bahagian masing2 yg telah ditetapkan Allah dan yg perlu disyukuri... kita mmg akan diuji dengan perasaan tidak cukup dengan apa yg ada di sekeliling kita.. tp sebenarnya di situlah kebahagiaan yg kita miliki.. bg yg dah berkahwin kebahagiaannya mungkin pada suami dan anak2.. tp bg yg belum berkahwin, jgn lupa kebahagiaan yg telah lama kita kecapi bersama ibu, ayah, kakak, abg dan adik2... dan carilah kebahagiaan yg sebenarnya sudah ada di sekeliling kita.. bukannya berangan2 dengan kebahagiaan masa depan yg masih belum tentu.. kita hanya berusaha dan berdoa demi kebahagiaan itu, tp Allah yg selayaknya menentu kan... jgn sedih .. sesungguhnya Allah lah sebaik2 teman yg sentiasa bersama kita.

***
Waktu menulis ini, sy dikerumun anak2. Tasneem memanjat2 diriba.. dan muhammad sedang menjerut sy dengan kain napkinnya.. katanya "ummi tangkap polis!" :D. Dia mmg suka main kain dan suka mengikat2 di badannya, di badan ummi dan abinya dan di kepala adiknya yg katanya cik bedah..;) Kami menunggu abi untuk ke klinik gigi.. Sian abi sakit gigi.. huhu.. sudahlah setakat ini dulu; sy sudah tidak bisa menulis... anak2 mahu bermanja..
--
http://adiemad.blogspot.com/

Tiada ulasan: